dinsdag 17 juli 2018

Boogschutter of Sagittarius


23 NOVEMBER T/M 21 DECEMBER
GRONDTOON : WIJSHEID
WACHTWOORD : VRIJHEID
FUNCTIE : DE WIJZE OF RAADSMAN

GEVAARLIJK VOOR DE GEZONDHEID:
Rusteloze prikkelbaarheid, overwerken, en verlies van levenskrachten door zorgeloos verspillen van energie.

FYSIEKE SYMPTOMEN:
Uitbarsting van onredelijke boosheid over kleinigheden.
Dit type bezit een intense vitaliteit en een groot herstellingsvermogen.
Wanneer een ernstige ongesteldheid hen overvalt zijn het allereerst de longen die bezwijken, en op jeugdige leeftijd bestaat enig gevaar voor longtering en in latere jaren chronische of telkens terugkomende bronchitis.
Verstuikingen, breuken en kwetsuren komen herhaaldelijk voor ten gevolge van onvoorzichtige heftigheid van beweging.

GENEESMIDDELEN:
Kweek kalme opgewektheid aan, zelfbeheersing en een rustig denkvermogen. Neem rustige beweging in de open lucht of volg een cursus van heilgymnastiek.

GEBOORTESTEEN OF MYSTIEK JUWEEL:
Karbonek en Turkoois

HARMONISCHE TEKENS (DAT WIL ZEGGEN IN ZAKEN, HUWELIJK OF DEELGENOOTSCHAP) :
Ariës (Ram) en Leo (Leeuw)

KLEUR: Blauw

METAAL: Tin 

Boogschutter of Sagittarius
Stadium van Volmaaktheid
Sta­dium van Aanvang
Gedachten
type
Oorspronkelijk
Excentriek
beschouwingswijze
Onderzoekend
Sceptisch
karakter
Onafhankelijk
Trots
methode
Redenerend
Kibbelend
denkvermogen
Werkzaam
Rusteloos
intellect
Logisch
Spitsvondig
Aandoening
natuur
Openbarend
Onbeminnelijk
geaardheid
Tevreden
Zorgelijk
houding
Onbuigzaam
Tartend
genegenheden
Eerlijk
Afgunstig
houding tot andere sekse
Oprecht
Ruw
Handeling
taal
Vrijuit
Kortaf
stijl
Krachtig
Ruw
manieren
Hartelijk
Luidruchtig
gedrag
Vriendelijk
Gemeenzaam
temperament
Levendig
Onbeheerst

De planeetkracht of beheerser verbonden met Sagittarius, is Jupiter, de jongere broer van Pluto en van Neptunus en deze drie goden moeten in verband met elkaar worden bestudeerd, willen wij een juist begrip van hen krijgen. Zij zijn de zonen van Saturnus, een godheid, die wordt genoemd de “Oude Vader Tijd” en wanneer wij deze benaming die aan het Griekse Chronos doet denken, even nader beschouwen, kunnen wij de sleutel vinden tot de mythe, die wij hier voor ons hebben. De tijd verslindt alle dingen en derhalve wordt gezegd, dat Chronos zijn kinderen placht te verslinden tot aan de geboorte van het jongste, Jupiter, die zich met zijn broeders Pluto en Neptunus verbond en tezamen met hen zijn vader onttroonde, waarop het koninkrijk onder de drie broeders werd verdeeld.

Pluto nam de regering op zich van de Onderwereld, het rijk van werkzaamheid en staat derhalve in deze voorstelling der Drie-eenheid voor de Goddelijke Macht, die zich het meestvuldig en beslist openbaart op het fysieke gebied. Neptunus is verbonden met het rijk van Aandoening en stelt dus van het hoogste standpunt beschouwd de Goddelijke Liefde voor. Hij beheerst het astrale of fysieke gebied, dat verzinnebeeld wordt door de Zee. Jupiter zelf nam de Scepter der Boven-Wereld, het rijk van Gedachte; hij beheerst dus het mentale gebied en staat voor Goddelijke Wijsheid.

Deze drie verenigd vertegenwoordigen de gehele reeks van werkzaamheid van het tegenwoordige, dat voor zover het ons betreft, voortdurend het verleden onttroont en de aandacht vestigt op zichzelf. Want “Nu is de aangename tijd” en de oude orde der dingen verandert steeds en maakt plaats voor nieuwe, daar God zichzelf niet alleen op één wijze vervult, maar op vele wijzen.

Een punt dat in bovenvermeld verhaal vooral dient opgemerkt te worden, is het gevaar dat de kindsheid van Jupiter bedreigt. Dit element vindt men bijna overal terug, in de ontelbare verschillende vormen van deze mythe, die de bestudeerder der mythologie in de wereld aantreft. Soms zijn er drie dochters in plaats van drie zoons en is het een stiefmoeder of een stiefvader, die de kinderen vervolgt. Hier en daar wordt er over de ouders in het geheel niet gesproken en alleen medegedeeld dat de twee andere kinderen afgunstig zijn op het vernuft en de schoonheid van het jongste.

In ieder geval echter eindigt het verhaal met de zegepraal van laatstgenoemde, aan wiens waardigheid en macht en verantwoordelijkheid wordt gegeven, die hem ver doet uitblinken boven al zijn vroegere mededingers. In deze oude mythe, die over de gehele wereld verspreid en onsterfelijk is gebleken, vinden wij de kiem van ontelbare volksverhalen en drama’s in alle denkbare vormen, van het treurspel van koning Lear af tot de Gelaarsde Kat en het geliefd verhaal van Assepoes toe. En de reden voor die populariteit en die onuitroeibaarheid ligt in het feit, dat deze verhalen hetzij een grootse waarheid gesluierd weergeven of die ontsluieren. De drie gebroeders, Gedachte, Aandoening en Werkzaamheid, of Wijsheid, Liefde en Macht, moeten altijd in eenheid tezamen wonen, zal er harmonie heersen in het hart en in het leven der mensen, en van die drie moet Gedachte of Wijsheid, altijd de laatstgeborene, de heerschappij voeren, de aandoeningen regelend en besturend en door hen de handelingen in de juiste richting leidend. Dit overheersen is natuurlijk in zekere zin schijnbaar, want de gebieden liggen in werkelijkheid niet boven elkaar, zij doordringen elkaar en werken op elkaar in. Het is inderdaad ketterij, als men de ene Persoon der Drieëenheid boven de andere verheft, doch wie van ons is geheel vrij van de smet der ketterij in de een of andere vorm? Indien men te kiezen heeft, is het beter te dwalen door de Goddelijke Wijsheid overdreven te vereren, dan al zijn krachten te wijden aan de dienst van Hartstocht en Macht. Indien Paris de appel der Verdeeldheid aan Athene in plaats van aan Aphrodite had gegeven, zou daar zeker ook de een of andere ramp uit zijn voortgekomen, maar de Trojaanse oorlog met zijn vreselijke verslagen van boze lusten, toorn en bloed vergieten zou nooit hebben plaats gehad.

Jupiter is dus de heersende vertegenwoordiger van het Goddelijk Denkvermogen in de mythologie der klassieken en wordt derhalve als Optimus Maximus begroet. Bij de Grieken wordt met evenveel eerbied van hem gesproken, want Zeus is bij Homerus de grootste, de beste, de hoogst vereerde van alle Goden, de God van het Licht, van Rechtvaardigheid van Waarheid, de Vader van Goden en mensen.

De bergtoppen zijn aan hem geheiligde plaatsen en in zijn strenge aspect is hij de God van de bliksem, de storm der wolken. Het Goddelijk denkvermogen is ten nauwste verbonden met elk gedeelte van het heelal en doet ontelbare vormen van werkzaamheid ontstaan. Daarom wordt gezegd dat Jupiter 7 vrouwen en vele kinderen heeft (overeenkomende met de zeven gebieden der Hindoese Kosmologie). Zijn eerste vrouw is Themis, en zijn vereniging met haar was zo innig, dat hij, zoals verhaald wordt, haar niet slechts huwde, maar zelfs verslond, en uit dit vreemde huwelijk ontspringt zuivere Wijsheid in de persoon van Pallas-Athene of Minerva, geheel gewapend voor de voortdurende strijd tegen onwetendheid en misdaad. Een andere gemalin, Latona, beroemd wegens de nauwkeurigheid van haar orakels en bijgevolg de vertegenwoordigster van Waarheid of Verlichting, de moeder van de zon en de maan, Apollo en Diana. Weer een ander is Moremosine of geheugen, de moeder der negen Muzen. Maar de belangrijkste en meest bekende is Juno, die in haar strengheid wet en orde vertegenwoordigt en de moeder is van Gezondheid en Levenskracht, voorgesteld door Hebe en Mars. De latere dichters in de dagen van verval voegden aan het mystieke verhaal van de zeven symbolische vrouwen ontelbare geschiedenissen toe van sterfelijke maagden die tijdelijk zich verheugden in de gunst van de God. Doch de bestudeerder zal deze legenden op de juiste waarde weten te schatten, wanneer hij bedenkt dat het aantal der “kinderen van Jupiter” zeer groot is in astrologische zin, en dat zij over het algemeen wel in staat zijn de belangstelling en de aandacht van hun medemensen op te wekken.

De persoon die met Jupiter overeenkomt in de Christelijke Drieëenheid, is de Vader, tot wie ons geleerd wordt onze gebeden te richten en de uitkomst over te laten aan Zijn goddelijke wijsheid. Er bestaat een ketterse neiging in het Westen die wijsheid in twijfel te trekken en te ontkennen, en zich de Godheid voor te stellen als louter een blinde kracht die zich onbewust openbaart. Een neiging die velen zelfs onder hen die zich voor orthodox houden er toe leidt Macht teveel te verheffen en die te vereren met uitsluiting van de twee andere attributen “die daarmede gelijk en even eeuwig zijn”, namelijk Wijsheid en Liefde. Onder de 12 Apostelen der Christelijke Kerk, staat Petrus als de karakteristieke vertegenwoordiger van het element Sagittarius; reeds de eerste om te spreken en de eerste om te handelen, ijverig om te leren, onstuimig in geloof en toch onderworpen aan plotselinge aanvallen van twijfel en aarzeling die zijn geestelijke energie verlammen en hem inderdaad zijn Heer doen verloochenen. En toch is hij de rots waarop de kerk is gebouwd, want in zijn oorspronkelijke reinheid bevredigde het Christendom het Denkvermogen, dat wil zeggen het Jupiter-element in de mens, evenzeer als het hart.

Het hoofdkenmerk van de geheel ontwikkelde Sagittarius-mens is een buitengewone mentale werkzaamheid. Hij beschouwt elk verschijnsel dat hem onder de ogen komt in het licht der rede en wil altijd de dingen grondig onderzoeken, hij stelt zich flink en open tegenover de feiten van het leven en brengt zijn vraagstukken tot hun eenvoudigste vorm terug. Zijn weetgierigheid is onverzadelijk, zijn mentale energie verflauwt nimmer. Hij koester grote belangstelling en slaagt er vaak in, die ook bij anderen op te wekken voor de betrekkingen tussen oorzaak en gevolg.

Indien zijn aard evenwichtig is en zijn omgeving behulpzaam en harmonisch, maakt hij niet alleen zelf zeer snelle vooruitgang in ontwikkeling, maar is tevens een groot middelpunt van hulp en verlichting voor anderen, want hij komt gemakkelijk in aanraking met zijn medemensen en interesseert zich levendig voor hun ware welzijn, in het bijzonder voor hun opvoeding.

Soms kan hij met welslagen onderrichten op de wijze van Socrates, daar hij recht op zijn doel afgaat, de geest van zijn studenten weet op te wekken en hun leert zelf waar te nemen, te redeneren en te denken. Derhalve is hij beter geschikt om ouderen te leren dan beginners, daar de laatsten nog niet de behoorlijke beheersing over hun intellectuele uitdrukkingswijze verkregen hebben.

Hij moedigt argumenten en discussies aan en geniet daarvan, zodat het voor degenen, die onder zijn leiding staan, gemakkelijk is hem van zijn onderwerp af te brengen en jongere leerlingen zullen daar natuurlijk gebruik van maken wanneer zij het onderwerp van bespreking niet hebben bestudeerd. Maar de bekwaamheid in het spreken, welke de Sagittarius-mens eigen is, maakt zulke praktijken zeer moeilijk, daar hij een geduchte tegenstander is en dwaze voorstellingen en verontschuldigingen bij hem geen genade vinden. Bliksemschichten van Jupiter werden door Vulcanus gesmeed en missen zelden hun uitwerking. De “boogschutter” mikt goed, hij toont een intuïtieve kennis in de zwakke plaatsen in de wapenrusting van zijn vijand en mist zelden zijn doel. Deze neiging maakt hem van nature geschikt tot het rechterlijk ambt, in het bijzonder voor advocaat. Doch ook literatuur en journalistiek vinden hun beoefenaars onder de zonen van dit teken en het onderrichten van wijsbegeerte of godsdienst, hetzij door de pen of door het gesproken woord en voorbeeld, is voor hen de aangenaamste werkzaamheid. De studie der medicijnen wordt door hen zelden opgevat, hoewel sommigen uitblinken als specialisten in hersenziekten en directeurs van krankzinnigengestichten.

Sagittarius-mensen zijn bijna alle uitnemende sportmensen, scherpschutters, geestdriftige vissers, worstelaars, golf- en hockeyspelers enz. en tonen een bijzondere voorliefde voor werk in de open lucht, zoals geologische onderzoekingen, ontdekkingsreizen en al zulke bezigheden, waarbij zij zich in ruwe en bergachtige streken moeten bewegen, en die te maken hebben met het dresseren en het gebruik van paarden en honden, welke dieren het snelst de mentale trillingen van hun eigenaren beantwoorden.

Mensen van dit type genieten van de frisse lucht en kunnen de benauwde atmosfeer van stoffige kamers niet verdragen. Daar zij zelf de verrukking voelen van de frisheid der heuvelen en der sneeuwbedekte bergtoppen, voelen zij zeer groot medelijden voor degenen die gedoemd zijn hun leven te slijten binnen de muren van werkplaatsen, fabrieken of mijnen. Vaak vindt men onder hen ijverige maatschappelijke hervormers betreffende de bespreking van een aantal werkuren en de verbetering van de voorwaarden, waaronder de arbeiders gedwongen zijn te werken.

Indien Sagittarius-mensen dit werk op zich nemen, zullen zij geen moeite sparen om de noodzakelijke inlichtingen te verkrijgen en zij tonen veel praktisch gezond verstand in het aangeven van verbeteringen, daar hun theorieën niet alleen uit boeken zijn gehaald, maar ontstaan door werkelijke aanraking met de lijdende, zwoegende mensheid. Ploertigheid is onmogelijk voor hen. Zij willen zich gaarne verbroederen met mensen van allerlei aard en rang en stand en van iedereen leren wat hij te leren heeft.

Tevens zijn zij veel te helder van hoofd om zich te laten meeslepen, hetzij door anarchistische leringen of door het sentimentele socialisme, want ondanks hun neiging om de gehele mensheid te beschouwen als één groot huisgezin, zien zij zeer goed in, dat wij in begripsvermogen althans, niet allen vrij en gelijk zijn, maar velen jammerlijk gebonden en beperkt. Derhalve beschouwen zij het als de plicht van de vader en de oudere, de kinderen voor te lichten, de plicht van de wijze om wetten te maken voor de dwazen en het vraagstuk der vraagstukken wordt dan voor hen hoe men best de wijsheid kan vestigen op de zetel van macht. De belangstelling van de Sagittarius in dit onderwerp gaat soms vergezeld van een neiging om erfelijke rechten, gebruiken of overleveringen in deze zaken in twijfel te trekken en soms worden zelfs gevorderde zielen van dit type aangegrepen door een hevig en oproerig verlangen om de gehele bestaande orde van zaken omver te werpen en opnieuw te beginnen.

De mens die de gehele mensheid met vriendelijke ogen aanziet en zeer gemakkelijk in aanraking komt met zijn naasten, voelt natuurlijk minder behoefte aan het familieleven dan degene wiens sympathie niet altijd zo levendig is en niet zo gemakkelijk de plaats, de mentale houding en de hoofdeigenschappen van de mensen, die hij ontmoet, kan begrijpen.


Sagittarius zijn vaak buitengewoon los van hun bloedverwanten. Indien zij onder hun naaste familie mensen vinden, die hun sympathiek zijn, heel goed, dan voegen zij ze toe aan hun lijst van vrienden en behandelen hen als zodanig. Is dat niet het geval, dan wijzen zij op hun zwakheden en tekortkomingen met grote oprechtheid en zullen die soms in het publiek bespreken met een vrijmoedigheid die de meer terughoudende mensen versteld doen staan.

Ouderlijk gezag wordt behandeld als een onderwerp van onderzoek en navraag, hoewel de jeugdige Jupiter-mens overtuigd kan worden van de verplichting tot gehoorzaamheid en bereid is zich te onderwerpen. Wanneer de wijsheid van zijn ouders hem wordt bewezen, stelt hij die wijsheid op de hem eigen wijze op de proef en wee de vader of de moeder die zijn proeven niet doorstaat. De beste manier om de kleine examinator te behandelen, is hem eerlijk en open op zijn wijze, eigen terrein tegemoet te treden, het mentaal gebied namelijk, zijn vragen open en zonder uitvluchten te beantwoorden, de tuchtiging op de wijze van Herbert Spencer toe te dienen, redelijk en logisch, en vooral toe te geven dat men het niet weet en zelfs dat men gedwaald heeft.

Verder is het voorzichtig, de gezondheid en het mentale evenwicht van de onderwijzers en opvoeders van zulk een kind te beschermen door hem te doen begrijpen, dat hij zoveel mogelijk voor zichzelf moet uitdenken en slechts datgene wat geheel onoplosbaar blijkt, bij de druk bezige volwassenen mag brengen, die hun werk niet altijd kunnen afbreken en genoeg voor zichzelf te doen hebben. Want de invloed van dit teken brengt dat soort kinderen voort, die wanneer zij de volwassenen in hun omgeving tot de uiterste wanhoop hebben gebracht door hun eeuwig gevraag en die men dan heeft gezegd dat zij in het eerste half uur niet moeten wagen om weer “waarom” te zeggen, u met grote belangstelling aankijken en levendig vragen” en waarom niet?” Deze eigenaardigheid merkt men vaak op bij degenen die geboren zijn met de maan in Sagittarius tot het zevende jaar of later, want de maan roept het verleden terug en geeft ons een sleutel tot de methoden en gewoonten van het vorige leven.

In godsdienstige zaken is de Sagittarius vrij sceptisch, omdat zijn werkzame geest hem dwingt het geloof, dat in hem is, te onderzoeken en te beredeneren, en indien de lering die zijn volk en zijn omgeving hem verschaft onlogisch en onbevredigend is, zal hij zeer zeker de fouten en tekortkomingen daarvan inzien en er meestal met grote openhartigheid op wijzen.

Hierin komt evenwel zijn praktisch gezond verstand hem te hulp door hem er aan te herinneren, dat geen enkel stelsel van theologie door het denkvermogen van de mensen opgebouwd, op nauwkeurige en juiste wijze de gehele waarheid aangaande de aard der Godheid kan uitdrukken, terwijl er toch behoefte bestaat aan de een of andere werkhypothese.

Wanneer hij zekere stellingen aanneemt, als reeds gemaakte gevolgtrekkingen, kan hij er in slagen zijn eigen twijfel het zwijgen op te leggen en zichzelf en anderen door redeneren tot een vrijwel orthodoxe opvatting te brengen. Vele mannen van dit type zijn uitstekende predikanten, opgewekt, niet conventioneel, energiek, meestal zeer bemind bij hun gemeenteleden, in wier mentaal, moreel en fysiek welzijn zij bijzonder veel belang stellen, soms zelfs te veel in kleinigheden. Zij nemen vaak werkzaam deel aan bewegingen, die het doel hebben betere woningen te verschaffen aan de armen, werken voor vakantiekolonies, openluchtspelen en dergelijke en genieten bijzonder van de uitspattingen van het buitenleven.

Soms gebruiken zij zelfs te veel energie in die richting: de dominee uit vroeger dagen, die zoveel aan sport deed, moet tot dit type behoord hebben. In dat ambt tonen zij zich altijd geheel vrij van Farizese hoogmoed, zelfs kunnen zij nu en dan de stijf rechtzinnige leden der gemeente verontwaardigd doen staan door hun sympathie voor de zondaren, en de tederheid waarmee zij hen behandelen, want de ware Sagittarius begrijpt, dat alle misdaad het resultaat is van onwetendheid en zij gevolg wil hij liever verlichten dan kastijden.

Onder de onophoudelijke, steeds verschillende krachten van het mentaal gebied, vinden wij er vele die werkzaam zijn bij het opbouwen en modelleren van wat soms gedachtenvormen genoemd worden : dat zijn de vormen of patronen, die door mentale trillingen zijn opgebouwd uit de ijle stof - gedachtestof - waarop al zulke trillingen werken. De droom van de beeldhouwer verschijnt in de gedachtewereld in schitterende blankheid, lang voordat zijn beitel het beeld uit het marmer gehouwen heeft. Het drama van de toneeldichter is daar gespeeld, lang voordat het manuscript gereed is om aan de regisseur te worden opgezonden. Al onze dromen, idealen en aspiraties hebben hun tehuis op dit hogere gebied. Derhalve zijn gebeden, zoals Homerus het zo mooi uitdrukte, “de kinderen van Zeus”. Daarom is het gebed in zijn meest bekende vorm, het eenvoudige kinderlijke vragen om het dagelijks brood en andere zegeningen, die vorm van godsdienstige uitdrukking, welke aan dit type het meest eigen is. “Vraag en u zal gegeven worden” is hun motto. Wanneer zij geheel ontwikkeld zijn, begrijpen de Sagittarius de verbazende verantwoordelijkheid, welke ligt opgesloten in het feit, dat een ieder die vraagt, ontvangen zal, en zij leren er op te letten, hoe en wat zij vragen. Alle werkelijk gevorderde zielen, die in staat zijn zich sterk te concentreren en heldere en bepaalde bedoelingen bezitten, zullen menigmaal ondervonden hebben, dat hun wensen en aspiraties - zelfs wanneer die niet waren gezift en geheiligd door in de vorm van gebed te zijn gekleed - letterlijk en plotseling vervuld werden. Velen van hen moeten dan bekennen dat zij, hadden zij die vervulling voorzien, niet zozeer zouden hebben aangedrongen, maar nederig en geduldig hebben afgewacht, gedachtig aan des Meesters: “Niet mijn wil geschiede, maar de Uwe”.

Doch gelukkig voor ons, verhinderen onze rusteloze verlangens en veranderde idealen vaak de kristallisatie en de daaruit volgende vervulling der begeerten, doordat zij elkander najagen in tegenstrijdige opvolging in ons half-ontwikkeld denkvermogen, hun eigen vooruitgang tegengaande, doordat zij telkens weer worden teniet gedaan, en daardoor, gelukkig voor ons, telkens weer in rook opgaan. Alleen de armen van geest en eenvoudigen van hart, degene die een volkomen kinderlijk vertrouwen in God bezitten, kunnen gelovig “geenszins twijfelend” vragen en zullen de beloofde beloning ontvangen. Tot het veld van werkzaamheid van dit type behoort al het hoogste en beste in de lering van de mental scientist, christian scientist en dergelijke. Het is goed, dat onze aandacht nu op dit onderwerp wordt gevestigd. De dwaze onwetendheid en onsamenhangendheid, welke enige uitleggers van deze stelsels ten toon spreiden, mag ons niet blind maken voor de waarde welke zij bezitten, doordat zij het denken beslist afwenden van ziekelijke neerdrukkende en ongezonde gedachten, en de gehele kracht daarvan richten op het juiste begrijpen van het goddelijk vermogen en denkvermogen en onze zo nauwe verwantschap daarmede.

Daar de Sagittarius zeer veel houdt van redeneren en van actieve strijd tegen de gedachten van zijn tegenstanders, maakt hij veel gebruik van de dialoogvorm, als hij zich op letterkundig gebied uitdrukt en niet zelden uit hij zich in het drama. Op dat gebied wordt hij belemmerd door zijn mentaliteit. Hij verheft het denkvermogen en zijn werkzaamheden in zulk een mate, dat het fysiek gebied nu en dan aan zijn aandacht ontsnapt, en hoewel zijn karakter bijzonder belangwekkend kan zijn, laat de intrige vaak veel te wensen over en staat de behandeling in geen verhouding tot de lengte der toespraken. Buitendien vindt men er ook vaak oppervlakkige gesprekken in en de onnodige bespreking van dingen, die met de zaak niet te maken hebben, al kunnen die soms zeer onderhoudend zijn, want het ontbreekt de Sagittarius-mens nooit aan humor. Een geschikt arbeidsveld is ook het geven van reisbeschrijvingen, want zij zijn goede opmerkers van de zeden en gebruiken van hun medemensen en hoewel zeer openhartig in hun kritiek, zijn ze zelden hard of minachtend in hun uitdrukkingen. Helaas zijn slechts weinig beroemde voorbeelden van dit soort geboekstaafd. Maar de kenmerken van dit type zijn zo onmisbaar en in het oog springend, dat elke astroloog, die persoonlijk een dozijn goed ontwikkelde Sagittariusmensen kent, leden van dit type met vrij grote zekerheid in geschiedenis en letterkunde kan aanwijzen.

De eerste naam, die nu hier natuurlijk dadelijk te binnen schiet, is die van de wijze der wijzen, Socrates. Alles, wat van hem wordt medegedeeld, wijst op de Sagittarius-mens. Zijn methode van leren en onderwijzen in de gespreksvorm, zijn mentale werkzaamheid, zijn volkomen afwezigheid van poseren en zijn bereidwilligheid om met mensen van allerlei stand om te gaan, zijn strijd tegen onwetendheid van eigengerechtigdheid, zijn onverschillige houding jegens, zijn tarten van de publieke opinie, de vrolijke opgewektheid, die hem zo dierbaar deed zijn aan zijn vrienden, en hem tot een welkome gast maakte, de vreemde laag-bij-de-grondse vergelijkingen en voorbeelden, die hij gebruikte, en welke door de fatterige geleerden van zijn tijd als ruw en onbevallig werden veroordeeld, zijn onverschilligheid omtrent het familieleven en zijn verbazingwekkende theorieën aangaande het huwelijk en last not least, zijn eigen vergissing bij het kiezen van een gade - een vreselijke waarschuwing inderdaad! Want deze grote wijsgeer, een van de wijste mannen, die de aarde ooit heeft aanschouwd, vroeg aan de logica in plaats van aan de liefde, om hem een vrouw te schenken, en logica antwoordde, koud en meedogenloos, door hem te geven... Xantippe. Zonder twijfel was zij, toen hij haar koos, al wat men met rede verlangen kon, maar vooral die ontastbare dingen, waar het in een huwelijk op aan komt, deugde ze in het geheel niet. Wie kan zich de onuitsprekelijke minachting voorstellen, waarmee deze flinke en waarschijnlijk eerzuchtige vrouw neerzag op de lelijke, met zo weinig waardigheid optredende echtgenoot, die zijn dagen in luiheid doorbracht, naar het haar moest voorkomen, in ijdel gepraat, dat niets opbracht, met mannen wier denkbeelden zij niet deelde en vrouwen voor wie zij geen achting voelde! Zij hield zijn huis toch wel voor hem schoon, maar als zij daarmee klaar was, leegde zij - of de overlevering moet ons wat voorliegen - de emmer met vuil water boven zijn hoofd.

Een schoner beeld vertoont ons de levensgeschiedenis van een andere zoon van Jupiter, de dichter en wijsgeer Robert Browning, wiens werken de goede zowel als de minder goede eigenschappen van de Sagittarius-stijl laten zien, namelijk buitengewone kracht en levendigheid verbonden met laag-bij-de-grondse ruwheid en gebrek aan afwerking. Hij voelde zich tot zijn vrouw het eerst aangetrokken op het mentale gebied, namelijk door haar boeken en daar de temperamenten bleken te harmoniëren, vroeg hij haar ten huwelijk, nadat hij haar slechts eenmaal gesproken had. Wellicht zou ook alleen een Sagittarius-mens zo’n liefdesaangelegenheid tot een goed einde hebben kunnen brengen, want in dit geval had de bruidegom vitaliteit voor twee nodig. Elisabeth Barreth was namelijk niet alleen enige jaren ouder, maar ook nog invalide en bedlegerig, dus kon men “redelijkerwijs” niet verwachten, dat zij een ideale huisvrouw zou zijn. Toch ten spijt van alle logica en ondanks al de onvermijdelijke nadelen zoals ongenoegen met haar vader en de verbazing van alle vrienden, maakten de twee dichterlijke naturen dit “gekkenhuwelijk” tot een schitterend succes en leefden tezamen een heerlijk gedicht dan een van hen ooit geschreven heeft.

De dichter Shelley werd geboren met Sagittarius in rijzende, ongewijzigd door een planeet (zijn beheersende planeet Jupiter staat sextiel tot zijn rijzende graad, in conjunctie met Mars in het huis van godsdienst, wet en wijsbegeerte) en geeft ons een opmerkelijk voorbeeld van de wijze, waarop deze “weldadige” invloed een mens kan tegenhouden, als zijn neigingen overdreven worden. Shelley had zo weinig gevoel voor familiebanden, dat hij zijn schoolmakkers placht te vermaken, en te verschrikken tevens, door vervloekingen te uiten jegens zijn eigen vader en zo weinig begrip van hetgeen de gewone Engelsman onder huwelijk verstaat, dat hij zijn vrouw, die hij had verlaten, uitnodigde hem en het meisje, dat hij geschaakt had, op een buitenlandse reis te vergezellen.

Een zeer sterke Leo-invloed verzachtte de ruwheden in vele van zijn verzen, maar er zijn toch nog heel wat duistere en onregelmatige gedeelten in aan te wijzen. Zijn houding van besliste tegenstand, wat betrof de bestaande orde van zaken, zowel als zijn scepticisme, wat de leer en het dogma aanging, zijn zeer kenmerkend voor dit type, indien eenzijdig ontwikkeld. Met zijn werkzaam en levendig verstand wil hij alles bestrijden en beredeneren en ondanks zijn belangstellende persoonlijkheid, wonderbare gaven en vele bewonderenswaardige eigenschappen, was hij in de huiselijke kring aller vermoeiendst, zowel als knaap als na zijn huwelijk.

In de fysieke openbaring geeft Sagittarius meestal een welgevormd hoofd, een breed voorhoofd, een flink en open gelaat, vlugge bewegingen en een neiging tot krachtige gebaren, die veel uitdrukken, maar soms verre van bevallig zijn. De ogen zijn meestal blauw of grijs, helder en scherp opmerkend, vaak van het soort dat schittert en danst van de pret. De wenkbrauwen zijn scherp getekend, de neus is gewoonlijk welgevormd, maar bij de minder ontwikkelden, soms onbeduidend. Het haar is traditioneel kastanje bruin, maar schrijfster heeft in Schotland alle verschillende tinten gezien, van diep donker bruin tot zonnig blond. De vrouwen hebben meestal zeer veel haar, maar het valt reeds vroeg uit en vele Sagittarius-mannen zijn kaalhoofdig. Het ideale Jupiter-model ziet men in het grootste marmeren standbeeld in het Vaticaan, en het minst fraaie type in de kop van Socrates. Shelley had een wipneus en hem ontbrak de zelfbeheersing en de waardigheid die het kenmerk is van de evenwichtige leden van dit type, en welke verhindert dat hun originaliteit ontaardt in excentriek doen. Velen zijn klein van gestalte, breed geschouderd en worden zeer gezet in de ouderdom, maar anderen zijn lang en atletisch, enigszins bevelend in hun optreden, hoewel veel te goedmoedig om schrikwekkend te zijn, behalve soms voor boosdoeners. Evenals met de meeste tekens het geval is, zijn degenen, die zich nog in het aanvangsstadium bevinden, gemakkelijker te herkennen dan hun oudere broeders, hoewel de goed geaccentueerde typen, zelfs wanneer zij gevorderd zijn in evolutie, zich duidelijk tonen.

Gewoonlijk zijn zij uiterst rusteloos, zij kunnen onmogelijk stilzitten of vijf minuten achtereen in dezelfde houding blijven, zelfs wanneer zij in het openbaar spreken. Doordat zij alle conventie in de wind slaan en opgewekt zelfvertrouwen bezitten, en bij iedere gelegenheid gereed staan om voor het front te komen, worden zij steeds opgemerkt, waar zij zich ook mogen bevinden, hoewel zij soms worden tegengehouden door een moeilijkheid die, voor zover schrijfster weet, nog niet door andere bestudeerders is geboekstaafd, namelijk een moeilijkheid in het spreken, die varieert van een lichte aarzeling tot een zeer lastig stamelen. Leo-mensen hebben soms het gevoel of hun tong is gebonden en de Taurus is geneigd om lijmerig te spreken, maar de Sagittarius heeft meer hinder van dit gebrek dan anderen, want gewoonlijk is hij veel meer belast met gedachten, die hij zo graag wil uiten en weet vaak een massa grappige verhalen, die hij zeer goed zou kunnen vertellen, als die verraderlijke en oproerige tong hem maar niet in de weg zat. In sommige gevallen geeft de lichte aarzeling, wanneer het stotteren overwonnen is, iets pikant aan hun anekdoten. Een groot aantal van de voorbeelden van dit type lijden aan zenuwachtige trekken en knippen met de oogleden. Sommige van hun meest karakteristieke bewegingen doen denken aan die van een schichtig paard. Andere bestudeerders verklaren, dat velen wat het gelaat betreft, op paarden lijken, maar schrijfster heeft bij haar voorbeelden geen gelijkenis met dieren opgemerkt, behalve bij de meer strijdlustigen in de oren, die vaak lijken op die van een olifant: zoals een Amerikaans humorist zei, hij vond dat zijn oren heel gemakkelijk waren als hij buiten kampeerde, want dan kon hij op het ene slapen en zich met het andere toedekken.

Shakespeare geeft ons voorbeelden van Sagittarius op alle trappen van ontwikkeling, onder andere de prachtige karakters van Benedick en Rosalinde. Eerstgenoemde praat altijd maar door, hoewel niemand op het let en de laatste zegt zelf: “Wanneer ik denk, moet ik spreken”. Benedicks tirades tegen het huwelijk zijn vooral karakteristiek, en de lijst van deugden en bevalligheden, die hij eist van een vrouw, is telkens herhaald door zijn broeders in Sagittarius, waarvan de meesten zich evenwel met een minder volmaakt wezen moesten tevreden stellen.

De karakteristieke eigenschappen van Sagittarius in Rosalinde, zijn haar opgewektheid en speelsheid, de openhartigheid waarmee zij tot haar vertrouwelinge over haar liefde tot Orlando spreekt, terwijl zij die tot het laatste ogenblik voor hem verbergt en zich onverschillig voordoet.

De Sagittarius, de Boogschutter, heeft zoveel verschillende pijlen op zijn boog, dat men er niet licht op zal kunnen bogen, deze Paard-mens van haver tot klaver, van haver tot gort te kennen, want het is niet gemakkelijk wijs uit hem te worden.

Sagittarius is een dubbel teken en wordt afgebeeld als een Centaur, half mens, half paard, met pijl en boog in de hand. De beheerser van Sagittarius is Jupiter, “de planeet van geluk en zegen: Vader Zeus, Diupiter, de oppergod van Grieken en Romeinen, Indra, de god van de Ether van de Indiërs, de Hemelse Vader, dat is het Hoger Zelf van de Christenen.

Dit alles doelt er onmiddellijk op, dat de pijlen, Sagittae, van den Boogschutter onmogelijk zoveel kwaad kunnen doen als de angel van de schorpioen. Zijn gebreken zijn, evenals Libra, in hoofdzaak zijn overdreven deugden. Vrijheid, blijheid is zijn leuze in denken, spreken en handelen. Zijn teugelloosheid, zijn bandeloosheid, zijn breidelloosheid, zijn ontoombaarheid, zijn ontembaarheid is dan ook zijn grootste fout, leidt vaak tot opstandigheid, tot oproerigheid. De Boogschutter, die graag raak schiet, is zelf zeer lichtgeraakt. Bij de minste op- of aanmerking zet hij zich op zijn paardje en dan staat hij dadelijk op zijn achterste poten, slaat achteruit, steigert, stuift op. En als hij eenmaal op hol slaat, dan draaft hij maar door, is niet tot stand te brengen, totdat hij met zijn neus (^ beheerst de neus) ergens tegenaan loopt, flink op zijn neus terechtkomt. En wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht.

Want het vuurteken Sagittarius is vurig en tegenstribbelend en kan teugelloos driftig zijn, eerst trappelen van ongeduld, dan stampvoeten van drift, dan opstuiven, opvliegen om niets. Zijn drift is een uiting van overdreven geestdrift. Zo is er, als hij eenmaal aan het doorslaan is, geen remmen meer. Als hij maar nooit in zijn te grote geestdrift de paarden achter de wagen spant, ja ten slotte zelfs het Trojaanse paard binnenhaalt. Doch het verstand komt met de jaren, immers ondervinding is de beste leermeesteres (9). Ieder praat naar dat hij verstand heeft. Zo is de middelbare leeftijd altijd de beste voor hem.

Sagittarius is een beweeglijk vuurteken, waarom dit type vurig en beweeglijk is, levendig, luidruchtig, vol durf, rusteloos, ongedurig, want Jupiter (^) kan zijn tijd (Saturnus &) niet afwachten. Zo is hij vaak aller vermoeiendst voor anderen en zoekt om de haverklap iets anders, zoekt de Boogschutter telkens nieuwe doelen voor zijn pijlen.

Als eenmaal zijn tong los komt, is er geen houden meer aan de praatgraag. Hij draagt het hart op de tong en struikelt dan over zijn eigen woorden. Zijn gedachten, zijn z’n woorden al weer mijlen ver vooruit gerend: daardoor dwaalt hij telkens van zijn aprepo af.

Zijn eigen voortvarendheid is dus schuld, dat zijn bedoeling zelden bergrepen wordt, dat het verheven doel, dat hij steeds voor ogen heeft, aan anderen ontgaat, en hij veel over de tong gaat, zelf een mikpunt voor lasterpijlen wordt. Daarbij komt nog, dat hij eigenwijs, neuswijs is en altijd het laatste woord wil hebben en niet luisteren (&) kan.

Door dit alles komt het plotseling intuïtief beslist weten van Sagittarius telkens vierkant in botsing met de bezadigde beredeneerdheid van Virgo of het vage voelen van Piscus (^ G 6 G =).

Ook weet de Paard-mens geen gelijke tred te houden, altijd moet hij hollen. Daartussen rust de Boogschutter soms tijden lang op zijn lauweren. Hij overdrijft in alles, moet wel buitensporig zijn en excentriek, want de pijl, de straal (strâla = straal, pijl) moet het centrum verlaten en moet een kring om zich beschrijven.

Steeds is hij opgewekt en hoopvol, optimistisch. Geloof, hoop en liefde zijn z’n drie deugden. “Ende desespereert niet” is zijn spreuk. Levenslust is het ware leven voor dit vriendelijke, hartelijke, humane type. En zo hij maar eenmaal de voet in de stijgbeugel heeft, dan komt hij wel over het paard ook. Ze beloven zichzelf altijd gouden bergen.

Sagittarius heeft een open karakter, houdt niet van geheimzinnigheid en draaierij (8). Altijd zal de Paard-man man en paard noemen, recht op zijn doel afgaan. Mikt de Boogschutter ergens naar, dan schiet hij raak ook. De ruiter is dol op discusieren, op disputeren, op de woordenstijl, zoals de middeleeuwse ridder dol op het toernooi. Hij kent het klappen van de zweep, laat zich niet uit het zadel lichten en verschiet niet gauw zijn pijlen.

Soms stuurt de Sagittarius te zeer op de materiele kant aan, dan wordt hij een echt patertje goedleven, dik en vet, dol op een warme stal. Dan heeft hij honger als een paard en is niet van de blauwe knoop (^). “De Schuttersmaaltijden,” of de “Banketruiters van 1787" duiden dat voldoende aan.

De jonge Sagittarius, jong veulentje, is heel aardig, maar niet gemakkelijk te temmen, want ze zijn heel dartel en speels, als een veulen in de wei, en erg uitgelaten en luidruchtig. Ze laten zich niet om de tuin leiden, niet op de kop zitten, zijn daarvoor veel te intuïtief en ruiken dadelijk lont. Nooit zullen ze de nek buigen, krommen voor het juk, eerder zich gedragen of ze de kolder in de kop hebben. Doch weet men zo’n hitje te vangen, dan luistert het met gespannen aandacht, en dan blijkt dat hij zijn weetje wel weet.

Deze kleine Apostelen (kinderen) zijn overgevoelig, zeer “empfindlich” en daardoor lichtgeraakt en prikkelbaar, maar hoogst dankbaar voor elke liefkozing. Net als de paardjes worden ze graag gestreeld en krijgen ze graag een klontje, houden heel veel van zoetigheid, ofschoon ze lang niet alles voor zoete koek opnemen. Ook zijn ze dol op dieren en op andere kinderen, en trekken heus hun neus niet op voor ongelukkige en misdeelde stakkers, want ze bezitten de grote waarheidszin door hun contact met de hogere werelden (9), intuïtief het vermogen de ziel door het lichaam heen te zien, het ware van het valse te onderscheiden.

Wat ze niet weten, vragen ze. Immers door vragen wordt met wijs, dit begrijpt zo’n kleine wijsneus al. Omdat Sagittarius het hogere mentaal gebied, dat is de oorzakelijke wereld, beheerst, zoekt elk zo’n type al vroeg naar de oorzaken, naar het “waarom” van alles. Geen kind vraagt dan ook zo vaak “waarom” als het Boogschuttertje. Maar daarom heeft hij ook later zoveel verscheidene pezen op zijn boog, zoveel pijlen in zijn koker en herkent men aanstonds wat uit zijn koker komt. Als men met zo’n obstinaat Paardje maar redeneert en niet te veel laat merken, dat men hem op de teugel rijdt en aan de tand voelt, laat hij zich met een zacht lijntje aan de toom leiden, behoeft men heus de zweep er niet over te leggen.

Want hij is vroeg voor reden (9) vatbaar. En door de sterke gedachtenkracht, die hij onbewust uitzendt, gaat zelden iets wat hij verlangt zijn neus voorbij. De Goede Spaanse Sint rijdt voor hem, wat hij zich maar wenst. Ook heeft de Sagittarius-kleine een ongeschokt vertrouwen, dat onze Lieve Heertje zijn gebedje altijd verhoort.

Maar al flapt Sagittarius er gauw wat uit, waardoor hij zijn neus wel een voorbij praat, zo weet hij toch best, wat hij zeggen en zwijgen moet en zal hij aan hem toevertrouwde geheimen nooit derden aan de neus hangen.

Wanneer Amor’s pijlen de Boogschutter raken, dan is het te hopen, dat de wederhelft de humanitaire mens bij uitnemendheid zal zijn, de Aquarius, Waterman, want die beiden zullen tezamen het beste tweespan vormen, daar de Boogschutter een doel moet hebben en Aquarius is het levensdoel. Is dit onverhoopt niet het geval en raakt het spannetje op gespannen voet, zo kan het er spannen, want hij kan geen disharmonie verdragen. Getergd kan hij een “Blauwbaard” worden, of als hij zijn paspoort van zijn vrouw krijgt, slaat hij aan de boemel. Een Sagittarius-vrouw zal in haar drift geen woord-pijlen verspillen, doch de schuldige zijn haver geven, een neusjebloed slaan of hem afrossen.

Door hun overvloed van vitaliteit, van hen uitstralend als opgewektheid, is hun gestel krachtig en hun herstellingsvermogen groot. Doch wordt het verterend vuur inwendig te verslindend, dan bestaat er gevaar voor tering, vooral longtering. Ook chronische bronchitis en reumatiek zijn Sagittarius kwalen. En door hun te vlugge bewegingen lopen ze nogal eens kwetsuren op. Maar hij heeft een “ausdauer” als een paard, kan werken en behoeft nooit aansporing, waardoor zijn krachten vaak misbruikt worden.

Hij mag zich echter niet overspannen door zich te hoog op te zwepen, want de spankracht van de Boogschutter is wel groot, maar hij moet de boog toch niet al te sterk spannen en daardoor zijn gezondheid knauwen. Ze zijn zo elektrisch geladen door de bliksem, die Jupiter in de hand houdt, dat ze soms hun kracht niet meester zijn, waarvan onbesuisde krachtverspilling het gevolg is. Daarom is ontspanning voor hen hoognodig, in de vorm van sport. Zelfs op vergevorderde leeftijd doet hij nog graag mee, immers hij hoort nog graag het klappen van de zweep!

De Sagittarius zal te eniger tijd gaan reizen en trekken; in den vreemde zijn heil zoeken en relaties aanknopen. Doch wie naar een ander land wil gaan, moet eerst de taal des volks verstaan. Daarom is hij gewoonlijk sterk polyglot - gebruikt hij veel uitheemse termen - en ook kosmopoliet. Hij is heel onderhoudend en veelzijdig, heeft altijd meer dan één pijl op zijn boog. Ook doet hij graag aan politiek. Altijd wil hij iemand op het paard helpen, maar als dit ontaardt, dan wil hij zijn neus teveel in andermans zaken steken, wil hij alles afneuzen, terwijl zijn hulp dan nog dikwijls een wassen neus blijkt te zijn. Maar hij bedoelt het goed en ook kan men nooit zeggen, dat hij geen knip voor de neus waard is. Daarvoor heeft hij een veel te goede speurneus. Hij móet vooruit komen, want hij bezit de bloem van alle deugden.

Jupiter heet als planeet “het grote geluk”, evenals een hoefijzer geluk aanbrengt, net zoals het staartnummer 9, een der mystieke getallen, dat is 3 x 3. Het gelukskind onder dit goed gesternte geboren, valt dan ook altijd en overal met zijn neus in de boter. Het moet vooruit komen in de wereld. Geven is zaliger dan te ontvangen voor deze mensen. Ze zijn met weinig tevreden: men moet een gegeven paard niet in de bek kijken. Ze zijn erg impulsief. Daarom kunnen ze redelijkerwijze niet alleen zijn; trekken ze, evenals de Leo-mensen, een kring om zich heen.

Aan het werk kent men de meester (9) en Sagittarius geeft meesterschap in alles, wat hij onderneemt. De Boogschutter kan rijden en omzien. Hij is in waarheid het voorbeeld voor anderen. En men weet het, leerlingen wekken, voorbeelden strekken. Zijn leerlingen, die hij aan een zoete toom leidt, houdt hij goed in het oog, want het oog van de meester maakt het paard vet.

Gewoonlijk is de Sagittarius-mens hoogdravend, leeft hij steeds in hogere sferen, in de gedachtewereld, waardoor hij wel eens de verstrooide (^) geleerde (9) is. Hij is de denker, de wijsgeer, de wetenschapsman, voor wie kennis is macht. Studeren is zijn lust en zijn leven. Toch is hij als student een echte boemel-student, een fuifnummer, de ziel van elke kroeg-jool, voor de oudeheer een duur paardje op stal, maar geen college-hengst, al is hij natuurlijk dol op studenten-haver. Alleen maar even vlak voor het examen, gaat hij aan het hengsten, aan het jakkeren. En toch zal hij zelden op zijn examen rijden. Bij studenten en proffen heeft hij een wit voetje, ja soms zelfs wordt hij wat te veel opgehemeld, over het paardje getild. Ook de vrouwelijke student zal niet licht een blauwkous worden. Daarvoor is zij een veel te joviale meid. Want Sagittarius heeft, als Scorpio, een sterk gevoel voor humor. Maar is Scorpio-humor galgenhumor, zo is Sagittarius-humor bonhomie.

Alle vakken van het hoger denken trekken de onderzoekingslust van de hoger ontwikkelde Sagittarius-mens aan: wetenschap, godsdienst, wijsbegeerte, theosofie, astrologie, kunst. Hij is sensitief en intuïtief en bezit een hoge mate van mentale helderziendheid, wel te onderscheiden van astrale helderziendheid (deze doet beelden zien, geen denkbeelden). Hij is de ziener, niet de geestenziener, wiens zienersoog de toekomst doorboort, wiens taal orakeltaal is. Soms ook is Sagittarius helderruikend.

Daar hij in de wereld der noumema leeft, is hij zeer waarheidlievend, haat hij leugen en bedrog en brengt hij dan ook steeds de waarheid aan het licht. Al is de leugen nog zo snel de waarheid (6) achterhaalt hem wel (9). Al ligt de leugen in het graf, al wat haar drukt, het moet eraf. De Sagittarius-mens is dan ook een nachtmerrie voor het lagere Scorpio-type. Meedogenloos zal hij ook pijlen afschieten of zijn banbliksem slingeren naar de onwetendheid en bekrompenheid van de lagere Saturnus-mens (^ tegenover &); deze zo overdonderen met zijn doeltreffende opmerkingen, dat hij zich tot het “loop naar de weerlicht” niet tweemaal laat zeggen. Want de Dondergod, wiens donder en bliksem door Vulcanus (6 9) gesmeed wordt, kan weerlichten, donderen en bliksemen. Vooral als zo’n vuurmens gloeit van heilige verontwaardiging, inwendig kookt en bruist, moet hij zo nu en dan eens stoom loslaten, om niet door eigen opgehoopte kracht uit elkaar te slaan. Zo’n onweersbui komt gewoonlijk als een donderslag uit de heldere hemel, waardoor men er bij staat te kijken of men het in Keulen hoort donderen. Maar gelukkig drijft zo’n bui weer gauw over. Jupiter, Fulgur, Jupiter Tonans, Jupiter Pluvius wordt dan weer Jupiter Stator, die de strijd tot staan brengt. Doch post nobila jubila. Waarheid bovenal! “Satyan Na’sti paro dharmah” is dus de kernspreuk van de Sagittarius-mens. Hij is dan ook, hoewel zeer godsdienstig, zelden dogmatisch (&), eerder sceptisch. Hij is de ware vrijdenker, eigenlijk altijd een aarts-ketter. Want du choc des opinions jaullit la vérité. Edoch, ook de taal heeft haar humor. De naam “ketters” is afgeleid van de middeleeuwse sekte der “Cathari”, dat is de “Reinen”, zodat deze tenslotte toch het meest de waarheid nabij komen!

Daarom houdt de leer van oorzaak (9) en gevolg (^) Sagittarius-mensen steeds bezig; zoeken zij steeds naar het oorzakelijk verband der dingen en zien zij beter dan wie ook, dat kleine oorzaken hebben soms grote gevolgen. Maar de ideaal-mens van dit type blijft idealist, idealiseert alles, is altijd in de 7e hemel, want de wereld der reine idee is zijn geestelijk tehuis.

Zo is Sagittarius ook de wijsgeer en de profeet, die komende gebeurtenissen voorspelt uit de gevolgtrekkingen, die hij uit de oorzaken kan afleiden. Het noumenon is toch het voorbeeld van het phenomenon. Natuurlijk zijn er onder dit type ook wel eens valse profeten, profeten die brood eten, maar gewoonlijk is toch de reuk van heiligheid, waarin hij staat gemotiveerd, verkondigt hij met recht, dat er maar “één God en Mohammed is zijn profeet” is, al behoeft men daarom nog niet te zweren bij de baard van de profeet. Helaas, geen profeet is geëerd in zijn eigen land, geen sant verheven in zijn land. En daarom wordt hij in zijn eigen kring ook nooit begrepen en gewaardeerd, vooral ook, omdat hij met grote openhartigheid een ieder zal roskammen, de waarheid in het gezicht zal zeggen. Maar de waarheid wil niet gezegd worden, zelfs al geschiedt dit met de beste bedoelingen: ondank is ‘s-werelds loon en wie de haver verdient, die krijgt ze niet. Maar daarom ook al niet getreurd! Sagittarius verwacht geen “dank je wel”, hij betracht het goede om der wille van het goede zelf. En hij moet daarvan getuigen, hij is een geboren propagandist: al wil hij niemand zijn mening opdringen, zijn woorden slaan in als Jupiter’s bliksem. Hij moet van de daken prediken, al is het dan maar als dikke dominee!

Sagittarius is dus de prediker, zijn pijl 9 is een wegwijzer voor allen. En al voelt hij zelfs als meester in de hoogste zin, nog het “baas boven baas”, met andere woorden erkent hij steeds een nog hogere Meester boven zich, een Bovenmeester, wiens leringen hij verkondigen moet, zo moet hij toch, wanneer de profetenmantel op hem valt, de “Blijde Boodschap” in zijn eigen woorden overbrengen, vrijwillig, niet gedwongen. Want de onwillige bode is een half profeet. Maar uit eigen vrije wil in dienst van de Meester is hij de ware discipel, de ware Apostel, leerling van zijn Meester, Meester van zijn leerlingen! De schakelketen! Zo is Mercurius de Boodschapper van Jupiter (3 K 9), de oppergod, die toch boven zich weer het Fatum heeft, de wet van karma.

Het hoger mentaal gebied (9) is ook het gebied, waar de Leerling zijn Meester zal ontmoeten, waar de Meester zelf verblijf houdt. Het is het gebied van de Openbaring voor de gewone mens, voor wie wat daar boven ligt niet openbaring is. Tot hem, die zijn bewustzijn tot zo hoog kan opvoeren, begint “het Boek van de Openbaring” te spreken, voor hem beginnen de Paarden uit de Openbaring te leven. En is het tot de Sagittarius-straal behorende Ego eenmaal dan zelf, na herhaalde moeitevolle reizen door het leven, na leven tot Meester opgestegen, dan zal hij ook zijn openbaringen geven, zijn orakeltaal verkondigen (het Orakel van Jupiter), eeuwen na eeuwen, totdat eindelijk de laatste kalki-Awâtaras, de “Witte Paard-Awâtaras” zal neerdalen, “Wishnoe zal verschijnen, gezeten op een melkwit ros”, de verwachte “Getrouwe en Waarachtige” op het “Witte Paard” uit de Openbaring.

Dit zal geschieden, wanneer bij de grote meerderheid der mensen het ontembare paard der gedachten eindelijk getemd zal zijn; wanneer allen, als Mohammed, van de aarde naar de zevende hemel gevoerd kunnen worden op “Al Borak”, het melkwitte paard, met vleugelen van Arend [Jupiter’s trend], het gezicht van een mens en de wangen van een paard (9). Dan zal de openbaring op de lagere gebieden ten einde zijn en een nieuw tijdperk van Pralaya, van niet-openbaring, dat is van Openbaring op hogere gebieden, een aanvang nemen.

© Margerey Jade


Photobucket - Video and Image Hosting

Geen opmerkingen:

Een reactie posten