
23 NOVEMBER T/M 21 DECEMBER
GRONDTOON : WIJSHEID
WACHTWOORD : VRIJHEID
FUNCTIE : DE WIJZE OF RAADSMAN
GEVAARLIJK VOOR DE GEZONDHEID:
Rusteloze prikkelbaarheid, overwerken, en verlies van levenskrachten door zorgeloos verspillen van energie.
FYSIEKE SYMPTOMEN:
Uitbarsting van onredelijke boosheid over kleinigheden.
Dit type bezit een intense vitaliteit en een groot herstellingsvermogen.
Wanneer een ernstige ongesteldheid hen overvalt zijn het allereerst de longen die bezwijken, en op jeugdige leeftijd bestaat enig gevaar voor longtering en in latere jaren chronische of telkens terugkomende bronchitis.
Verstuikingen, breuken en kwetsuren komen herhaaldelijk voor ten gevolge van onvoorzichtige heftigheid van beweging.
GENEESMIDDELEN:
Kweek kalme opgewektheid aan, zelfbeheersing en een rustig denkvermogen. Neem rustige beweging in de open lucht of volg een cursus van heilgymnastiek.
GEBOORTESTEEN OF MYSTIEK JUWEEL:
Karbonek en Turkoois
HARMONISCHE TEKENS (DAT WIL ZEGGEN IN ZAKEN, HUWELIJK OF DEELGENOOTSCHAP) :
Ariës (Ram) en Leo (Leeuw)
KLEUR: Blauw
METAAL: Tin
Boogschutter
of Sagittarius
|
Stadium van Volmaaktheid
|
Stadium van Aanvang
|
|
Gedachten
|
type
|
Oorspronkelijk
|
Excentriek
|
beschouwingswijze
|
Onderzoekend
|
Sceptisch
|
|
karakter
|
Onafhankelijk
|
Trots
|
|
methode
|
Redenerend
|
Kibbelend
|
|
denkvermogen
|
Werkzaam
|
Rusteloos
|
|
intellect
|
Logisch
|
Spitsvondig
|
|
Aandoening
|
natuur
|
Openbarend
|
Onbeminnelijk
|
geaardheid
|
Tevreden
|
Zorgelijk
|
|
houding
|
Onbuigzaam
|
Tartend
|
|
genegenheden
|
Eerlijk
|
Afgunstig
|
|
houding tot andere sekse
|
Oprecht
|
Ruw
|
|
Handeling
|
taal
|
Vrijuit
|
Kortaf
|
stijl
|
Krachtig
|
Ruw
|
|
manieren
|
Hartelijk
|
Luidruchtig
|
|
gedrag
|
Vriendelijk
|
Gemeenzaam
|
|
temperament
|
Levendig
|
Onbeheerst
|
De planeetkracht of beheerser
verbonden met Sagittarius, is Jupiter, de jongere broer van Pluto en van
Neptunus en deze drie goden moeten in verband met elkaar worden bestudeerd,
willen wij een juist begrip van hen krijgen. Zij zijn de zonen van Saturnus, een
godheid, die wordt genoemd de “Oude Vader Tijd” en wanneer wij deze benaming
die aan het Griekse Chronos doet denken, even nader beschouwen, kunnen wij de
sleutel vinden tot de mythe, die wij hier voor ons hebben. De tijd verslindt
alle dingen en derhalve wordt gezegd, dat Chronos zijn kinderen placht te
verslinden tot aan de geboorte van het jongste, Jupiter, die zich met zijn
broeders Pluto en Neptunus verbond en tezamen met hen zijn vader onttroonde,
waarop het koninkrijk onder de drie broeders werd verdeeld.
Pluto nam de regering op zich
van de Onderwereld, het rijk van werkzaamheid en staat derhalve in deze
voorstelling der Drie-eenheid voor de Goddelijke Macht, die zich het
meestvuldig en beslist openbaart op het fysieke gebied. Neptunus is verbonden
met het rijk van Aandoening en stelt dus van het hoogste standpunt beschouwd de
Goddelijke Liefde voor. Hij beheerst het astrale of fysieke gebied, dat
verzinnebeeld wordt door de Zee. Jupiter zelf nam de Scepter der Boven-Wereld,
het rijk van Gedachte; hij beheerst dus het mentale gebied en staat voor
Goddelijke Wijsheid.
Deze drie verenigd
vertegenwoordigen de gehele reeks van werkzaamheid van het tegenwoordige, dat
voor zover het ons betreft, voortdurend het verleden onttroont en de aandacht
vestigt op zichzelf. Want “Nu is de aangename tijd” en de oude orde der dingen
verandert steeds en maakt plaats voor nieuwe, daar God zichzelf niet alleen op
één wijze vervult, maar op vele wijzen.
Een punt dat in bovenvermeld
verhaal vooral dient opgemerkt te worden, is het gevaar dat de kindsheid van
Jupiter bedreigt. Dit element vindt men bijna overal terug, in de ontelbare
verschillende vormen van deze mythe, die de bestudeerder der mythologie in de
wereld aantreft. Soms zijn er drie dochters in plaats van drie zoons en is het
een stiefmoeder of een stiefvader, die de kinderen vervolgt. Hier en daar wordt
er over de ouders in het geheel niet gesproken en alleen medegedeeld dat de
twee andere kinderen afgunstig zijn op het vernuft en de schoonheid van het
jongste.
In ieder geval echter eindigt
het verhaal met de zegepraal van laatstgenoemde, aan wiens waardigheid en macht
en verantwoordelijkheid wordt gegeven, die hem ver doet uitblinken boven al zijn
vroegere mededingers. In deze oude mythe, die over de gehele wereld verspreid
en onsterfelijk is gebleken, vinden wij de kiem van ontelbare volksverhalen en
drama’s in alle denkbare vormen, van het treurspel van koning Lear af tot de
Gelaarsde Kat en het geliefd verhaal van Assepoes toe. En de reden voor die
populariteit en die onuitroeibaarheid ligt in het feit, dat deze verhalen
hetzij een grootse waarheid gesluierd weergeven of die ontsluieren. De drie
gebroeders, Gedachte, Aandoening en Werkzaamheid, of Wijsheid, Liefde en Macht,
moeten altijd in eenheid tezamen wonen, zal er harmonie heersen in het hart en
in het leven der mensen, en van die drie moet Gedachte of Wijsheid, altijd de
laatstgeborene, de heerschappij voeren, de aandoeningen regelend en besturend
en door hen de handelingen in de juiste richting leidend. Dit overheersen is
natuurlijk in zekere zin schijnbaar, want de gebieden liggen in werkelijkheid
niet boven elkaar, zij doordringen elkaar en werken op elkaar in. Het is
inderdaad ketterij, als men de ene Persoon der Drieëenheid boven de andere
verheft, doch wie van ons is geheel vrij van de smet der ketterij in de een of
andere vorm? Indien men te kiezen heeft, is het beter te dwalen door de
Goddelijke Wijsheid overdreven te vereren, dan al zijn krachten te wijden aan
de dienst van Hartstocht en Macht. Indien Paris de appel der Verdeeldheid aan
Athene in plaats van aan Aphrodite had gegeven, zou daar zeker ook de een of
andere ramp uit zijn voortgekomen, maar de Trojaanse oorlog met zijn vreselijke
verslagen van boze lusten, toorn en bloed vergieten zou nooit hebben plaats
gehad.
Jupiter is dus de heersende
vertegenwoordiger van het Goddelijk Denkvermogen in de mythologie der
klassieken en wordt derhalve als Optimus Maximus begroet. Bij de Grieken wordt
met evenveel eerbied van hem gesproken, want Zeus is bij Homerus de grootste,
de beste, de hoogst vereerde van alle Goden, de God van het Licht, van
Rechtvaardigheid van Waarheid, de Vader van Goden en mensen.
De bergtoppen zijn aan hem
geheiligde plaatsen en in zijn strenge aspect is hij de God van de bliksem, de
storm der wolken. Het Goddelijk denkvermogen is ten nauwste verbonden met elk
gedeelte van het heelal en doet ontelbare vormen van werkzaamheid ontstaan.
Daarom wordt gezegd dat Jupiter 7 vrouwen en vele kinderen heeft
(overeenkomende met de zeven gebieden der Hindoese Kosmologie). Zijn eerste
vrouw is Themis, en zijn vereniging met haar was zo innig, dat hij, zoals
verhaald wordt, haar niet slechts huwde, maar zelfs verslond, en uit dit
vreemde huwelijk ontspringt zuivere Wijsheid in de persoon van Pallas-Athene of
Minerva, geheel gewapend voor de voortdurende strijd tegen onwetendheid en
misdaad. Een andere gemalin, Latona, beroemd wegens de nauwkeurigheid van haar
orakels en bijgevolg de vertegenwoordigster van Waarheid of Verlichting, de
moeder van de zon en de maan, Apollo en Diana. Weer een ander is Moremosine of
geheugen, de moeder der negen Muzen. Maar de belangrijkste en meest bekende is
Juno, die in haar strengheid wet en orde vertegenwoordigt en de moeder is van
Gezondheid en Levenskracht, voorgesteld door Hebe en Mars. De latere dichters
in de dagen van verval voegden aan het mystieke verhaal van de zeven
symbolische vrouwen ontelbare geschiedenissen toe van sterfelijke maagden die
tijdelijk zich verheugden in de gunst van de God. Doch de bestudeerder zal deze
legenden op de juiste waarde weten te schatten, wanneer hij bedenkt dat het
aantal der “kinderen van Jupiter” zeer groot is in astrologische zin, en dat
zij over het algemeen wel in staat zijn de belangstelling en de aandacht van
hun medemensen op te wekken.
De persoon die met Jupiter
overeenkomt in de Christelijke Drieëenheid, is de Vader, tot wie ons geleerd
wordt onze gebeden te richten en de uitkomst over te laten aan Zijn goddelijke
wijsheid. Er bestaat een ketterse neiging in het Westen die wijsheid in twijfel
te trekken en te ontkennen, en zich de Godheid voor te stellen als louter een
blinde kracht die zich onbewust openbaart. Een neiging die velen zelfs onder hen
die zich voor orthodox houden er toe leidt Macht teveel te verheffen en die te
vereren met uitsluiting van de twee andere attributen “die daarmede gelijk en
even eeuwig zijn”, namelijk Wijsheid en Liefde. Onder de 12 Apostelen der
Christelijke Kerk, staat Petrus als de karakteristieke vertegenwoordiger van
het element Sagittarius; reeds de eerste om te spreken en de eerste om te
handelen, ijverig om te leren, onstuimig in geloof en toch onderworpen aan
plotselinge aanvallen van twijfel en aarzeling die zijn geestelijke energie
verlammen en hem inderdaad zijn Heer doen verloochenen. En toch is hij de rots
waarop de kerk is gebouwd, want in zijn oorspronkelijke reinheid bevredigde het
Christendom het Denkvermogen, dat wil zeggen het Jupiter-element in de mens,
evenzeer als het hart.
Het hoofdkenmerk van de geheel
ontwikkelde Sagittarius-mens is een buitengewone mentale werkzaamheid. Hij
beschouwt elk verschijnsel dat hem onder de ogen komt in het licht der rede en
wil altijd de dingen grondig onderzoeken, hij stelt zich flink en open
tegenover de feiten van het leven en brengt zijn vraagstukken tot hun
eenvoudigste vorm terug. Zijn weetgierigheid is onverzadelijk, zijn mentale
energie verflauwt nimmer. Hij koester grote belangstelling en slaagt er vaak
in, die ook bij anderen op te wekken voor de betrekkingen tussen oorzaak en
gevolg.
Indien zijn aard evenwichtig
is en zijn omgeving behulpzaam en harmonisch, maakt hij niet alleen zelf zeer
snelle vooruitgang in ontwikkeling, maar is tevens een groot middelpunt van
hulp en verlichting voor anderen, want hij komt gemakkelijk in aanraking met
zijn medemensen en interesseert zich levendig voor hun ware welzijn, in het
bijzonder voor hun opvoeding.
Soms kan hij met welslagen
onderrichten op de wijze van Socrates, daar hij recht op zijn doel afgaat, de
geest van zijn studenten weet op te wekken en hun leert zelf waar te nemen, te
redeneren en te denken. Derhalve is hij beter geschikt om ouderen te leren dan
beginners, daar de laatsten nog niet de behoorlijke beheersing over hun
intellectuele uitdrukkingswijze verkregen hebben.
Hij moedigt argumenten en
discussies aan en geniet daarvan, zodat het voor degenen, die onder zijn
leiding staan, gemakkelijk is hem van zijn onderwerp af te brengen en jongere
leerlingen zullen daar natuurlijk gebruik van maken wanneer zij het onderwerp
van bespreking niet hebben bestudeerd. Maar de bekwaamheid in het spreken,
welke de Sagittarius-mens eigen is, maakt zulke praktijken zeer moeilijk, daar
hij een geduchte tegenstander is en dwaze voorstellingen en verontschuldigingen
bij hem geen genade vinden. Bliksemschichten van Jupiter werden door Vulcanus
gesmeed en missen zelden hun uitwerking. De “boogschutter” mikt goed, hij toont
een intuïtieve kennis in de zwakke plaatsen in de wapenrusting van zijn vijand
en mist zelden zijn doel. Deze neiging maakt hem van nature geschikt tot het
rechterlijk ambt, in het bijzonder voor advocaat. Doch ook literatuur en
journalistiek vinden hun beoefenaars onder de zonen van dit teken en het
onderrichten van wijsbegeerte of godsdienst, hetzij door de pen of door het
gesproken woord en voorbeeld, is voor hen de aangenaamste werkzaamheid. De
studie der medicijnen wordt door hen zelden opgevat, hoewel sommigen uitblinken
als specialisten in hersenziekten en directeurs van krankzinnigengestichten.
Sagittarius-mensen zijn bijna
alle uitnemende sportmensen, scherpschutters, geestdriftige vissers,
worstelaars, golf- en hockeyspelers enz. en tonen een bijzondere voorliefde
voor werk in de open lucht, zoals geologische onderzoekingen, ontdekkingsreizen
en al zulke bezigheden, waarbij zij zich in ruwe en bergachtige streken moeten
bewegen, en die te maken hebben met het dresseren en het gebruik van paarden en
honden, welke dieren het snelst de mentale trillingen van hun eigenaren
beantwoorden.
Mensen van dit type genieten
van de frisse lucht en kunnen de benauwde atmosfeer van stoffige kamers niet
verdragen. Daar zij zelf de verrukking voelen van de frisheid der heuvelen en
der sneeuwbedekte bergtoppen, voelen zij zeer groot medelijden voor degenen die
gedoemd zijn hun leven te slijten binnen de muren van werkplaatsen, fabrieken
of mijnen. Vaak vindt men onder hen ijverige maatschappelijke hervormers
betreffende de bespreking van een aantal werkuren en de verbetering van de
voorwaarden, waaronder de arbeiders gedwongen zijn te werken.
Indien Sagittarius-mensen dit
werk op zich nemen, zullen zij geen moeite sparen om de noodzakelijke
inlichtingen te verkrijgen en zij tonen veel praktisch gezond verstand in het aangeven
van verbeteringen, daar hun theorieën niet alleen uit boeken zijn gehaald, maar
ontstaan door werkelijke aanraking met de lijdende, zwoegende mensheid.
Ploertigheid is onmogelijk voor hen. Zij willen zich gaarne verbroederen met
mensen van allerlei aard en rang en stand en van iedereen leren wat hij te
leren heeft.
Tevens zijn zij veel te helder
van hoofd om zich te laten meeslepen, hetzij door anarchistische leringen of
door het sentimentele socialisme, want ondanks hun neiging om de gehele
mensheid te beschouwen als één groot huisgezin, zien zij zeer goed in, dat wij
in begripsvermogen althans, niet allen vrij en gelijk zijn, maar velen
jammerlijk gebonden en beperkt. Derhalve beschouwen zij het als de plicht van
de vader en de oudere, de kinderen voor te lichten, de plicht van de wijze om
wetten te maken voor de dwazen en het vraagstuk der vraagstukken wordt dan voor
hen hoe men best de wijsheid kan vestigen op de zetel van macht. De
belangstelling van de Sagittarius in dit onderwerp gaat soms vergezeld van een
neiging om erfelijke rechten, gebruiken of overleveringen in deze zaken in
twijfel te trekken en soms worden zelfs gevorderde zielen van dit type
aangegrepen door een hevig en oproerig verlangen om de gehele bestaande orde
van zaken omver te werpen en opnieuw te beginnen.
De mens die de gehele mensheid
met vriendelijke ogen aanziet en zeer gemakkelijk in aanraking komt met zijn
naasten, voelt natuurlijk minder behoefte aan het familieleven dan degene wiens
sympathie niet altijd zo levendig is en niet zo gemakkelijk de plaats, de
mentale houding en de hoofdeigenschappen van de mensen, die hij ontmoet, kan
begrijpen.
Sagittarius zijn vaak
buitengewoon los van hun bloedverwanten. Indien zij onder hun naaste familie
mensen vinden, die hun sympathiek zijn, heel goed, dan voegen zij ze toe aan
hun lijst van vrienden en behandelen hen als zodanig. Is dat niet het geval,
dan wijzen zij op hun zwakheden en tekortkomingen met grote oprechtheid en
zullen die soms in het publiek bespreken met een vrijmoedigheid die de meer
terughoudende mensen versteld doen staan.
Ouderlijk gezag wordt
behandeld als een onderwerp van onderzoek en navraag, hoewel de jeugdige
Jupiter-mens overtuigd kan worden van de verplichting tot gehoorzaamheid en
bereid is zich te onderwerpen. Wanneer de wijsheid van zijn ouders hem wordt
bewezen, stelt hij die wijsheid op de hem eigen wijze op de proef en wee de
vader of de moeder die zijn proeven niet doorstaat. De beste manier om de
kleine examinator te behandelen, is hem eerlijk en open op zijn wijze, eigen
terrein tegemoet te treden, het mentaal gebied namelijk, zijn vragen open en
zonder uitvluchten te beantwoorden, de tuchtiging op de wijze van Herbert
Spencer toe te dienen, redelijk en logisch, en vooral toe te geven dat men het
niet weet en zelfs dat men gedwaald heeft.
Verder is het voorzichtig, de
gezondheid en het mentale evenwicht van de onderwijzers en opvoeders van zulk
een kind te beschermen door hem te doen begrijpen, dat hij zoveel mogelijk voor
zichzelf moet uitdenken en slechts datgene wat geheel onoplosbaar blijkt, bij
de druk bezige volwassenen mag brengen, die hun werk niet altijd kunnen
afbreken en genoeg voor zichzelf te doen hebben. Want de invloed van dit teken
brengt dat soort kinderen voort, die wanneer zij de volwassenen in hun omgeving
tot de uiterste wanhoop hebben gebracht door hun eeuwig gevraag en die men dan
heeft gezegd dat zij in het eerste half uur niet moeten wagen om weer “waarom”
te zeggen, u met grote belangstelling aankijken en levendig vragen” en waarom
niet?” Deze eigenaardigheid merkt men vaak op bij degenen die geboren zijn met
de maan in Sagittarius tot het zevende jaar of later, want de maan roept het
verleden terug en geeft ons een sleutel tot de methoden en gewoonten van het
vorige leven.
In godsdienstige zaken is de
Sagittarius vrij sceptisch, omdat zijn werkzame geest hem dwingt het geloof,
dat in hem is, te onderzoeken en te beredeneren, en indien de lering die zijn
volk en zijn omgeving hem verschaft onlogisch en onbevredigend is, zal hij zeer
zeker de fouten en tekortkomingen daarvan inzien en er meestal met grote
openhartigheid op wijzen.
Hierin komt evenwel zijn
praktisch gezond verstand hem te hulp door hem er aan te herinneren, dat geen
enkel stelsel van theologie door het denkvermogen van de mensen opgebouwd, op
nauwkeurige en juiste wijze de gehele waarheid aangaande de aard der Godheid
kan uitdrukken, terwijl er toch behoefte bestaat aan de een of andere
werkhypothese.
Wanneer hij zekere stellingen
aanneemt, als reeds gemaakte gevolgtrekkingen, kan hij er in slagen zijn eigen
twijfel het zwijgen op te leggen en zichzelf en anderen door redeneren tot een
vrijwel orthodoxe opvatting te brengen. Vele mannen van dit type zijn
uitstekende predikanten, opgewekt, niet conventioneel, energiek, meestal zeer
bemind bij hun gemeenteleden, in wier mentaal, moreel en fysiek welzijn zij
bijzonder veel belang stellen, soms zelfs te veel in kleinigheden. Zij nemen
vaak werkzaam deel aan bewegingen, die het doel hebben betere woningen te
verschaffen aan de armen, werken voor vakantiekolonies, openluchtspelen en dergelijke
en genieten bijzonder van de uitspattingen van het buitenleven.
Soms gebruiken zij zelfs te
veel energie in die richting: de dominee uit vroeger dagen, die zoveel aan
sport deed, moet tot dit type behoord hebben. In dat ambt tonen zij zich altijd
geheel vrij van Farizese hoogmoed, zelfs kunnen zij nu en dan de stijf
rechtzinnige leden der gemeente verontwaardigd doen staan door hun sympathie
voor de zondaren, en de tederheid waarmee zij hen behandelen, want de ware
Sagittarius begrijpt, dat alle misdaad het resultaat is van onwetendheid en zij
gevolg wil hij liever verlichten dan kastijden.
Onder de onophoudelijke,
steeds verschillende krachten van het mentaal gebied, vinden wij er vele die
werkzaam zijn bij het opbouwen en modelleren van wat soms gedachtenvormen
genoemd worden : dat zijn de vormen of patronen, die door mentale trillingen
zijn opgebouwd uit de ijle stof - gedachtestof - waarop al zulke trillingen
werken. De droom van de beeldhouwer verschijnt in de gedachtewereld in
schitterende blankheid, lang voordat zijn beitel het beeld uit het marmer
gehouwen heeft. Het drama van de toneeldichter is daar gespeeld, lang voordat
het manuscript gereed is om aan de regisseur te worden opgezonden. Al onze
dromen, idealen en aspiraties hebben hun tehuis op dit hogere gebied. Derhalve
zijn gebeden, zoals Homerus het zo mooi uitdrukte, “de kinderen van Zeus”.
Daarom is het gebed in zijn meest bekende vorm, het eenvoudige kinderlijke
vragen om het dagelijks brood en andere zegeningen, die vorm van godsdienstige
uitdrukking, welke aan dit type het meest eigen is. “Vraag en u zal gegeven
worden” is hun motto. Wanneer zij geheel ontwikkeld zijn, begrijpen de
Sagittarius de verbazende verantwoordelijkheid, welke ligt opgesloten in het
feit, dat een ieder die vraagt, ontvangen zal, en zij leren er op te letten,
hoe en wat zij vragen. Alle werkelijk gevorderde zielen, die in staat zijn zich
sterk te concentreren en heldere en bepaalde bedoelingen bezitten, zullen
menigmaal ondervonden hebben, dat hun wensen en aspiraties - zelfs wanneer die
niet waren gezift en geheiligd door in de vorm van gebed te zijn gekleed -
letterlijk en plotseling vervuld werden. Velen van hen moeten dan bekennen dat
zij, hadden zij die vervulling voorzien, niet zozeer zouden hebben aangedrongen,
maar nederig en geduldig hebben afgewacht, gedachtig aan des Meesters: “Niet
mijn wil geschiede, maar de Uwe”.
Doch gelukkig voor ons,
verhinderen onze rusteloze verlangens en veranderde idealen vaak de
kristallisatie en de daaruit volgende vervulling der begeerten, doordat zij
elkander najagen in tegenstrijdige opvolging in ons half-ontwikkeld
denkvermogen, hun eigen vooruitgang tegengaande, doordat zij telkens weer
worden teniet gedaan, en daardoor, gelukkig voor ons, telkens weer in rook
opgaan. Alleen de armen van geest en eenvoudigen van hart, degene die een
volkomen kinderlijk vertrouwen in God bezitten, kunnen gelovig “geenszins
twijfelend” vragen en zullen de beloofde beloning ontvangen. Tot het veld van
werkzaamheid van dit type behoort al het hoogste en beste in de lering van de mental
scientist, christian scientist en dergelijke. Het is goed, dat onze
aandacht nu op dit onderwerp wordt gevestigd. De dwaze onwetendheid en
onsamenhangendheid, welke enige uitleggers van deze stelsels ten toon spreiden,
mag ons niet blind maken voor de waarde welke zij bezitten, doordat zij het
denken beslist afwenden van ziekelijke neerdrukkende en ongezonde gedachten, en
de gehele kracht daarvan richten op het juiste begrijpen van het goddelijk
vermogen en denkvermogen en onze zo nauwe verwantschap daarmede.
Daar de Sagittarius zeer veel
houdt van redeneren en van actieve strijd tegen de gedachten van zijn
tegenstanders, maakt hij veel gebruik van de dialoogvorm, als hij zich op
letterkundig gebied uitdrukt en niet zelden uit hij zich in het drama. Op dat
gebied wordt hij belemmerd door zijn mentaliteit. Hij verheft het denkvermogen
en zijn werkzaamheden in zulk een mate, dat het fysiek gebied nu en dan aan
zijn aandacht ontsnapt, en hoewel zijn karakter bijzonder belangwekkend kan
zijn, laat de intrige vaak veel te wensen over en staat de behandeling in geen
verhouding tot de lengte der toespraken. Buitendien vindt men er ook vaak
oppervlakkige gesprekken in en de onnodige bespreking van dingen, die met de zaak
niet te maken hebben, al kunnen die soms zeer onderhoudend zijn, want het
ontbreekt de Sagittarius-mens nooit aan humor. Een geschikt arbeidsveld is ook
het geven van reisbeschrijvingen, want zij zijn goede opmerkers van de zeden en
gebruiken van hun medemensen en hoewel zeer openhartig in hun kritiek, zijn ze
zelden hard of minachtend in hun uitdrukkingen. Helaas zijn slechts weinig
beroemde voorbeelden van dit soort geboekstaafd. Maar de kenmerken van dit type
zijn zo onmisbaar en in het oog springend, dat elke astroloog, die persoonlijk
een dozijn goed ontwikkelde Sagittariusmensen kent, leden van dit type met vrij
grote zekerheid in geschiedenis en letterkunde kan aanwijzen.
De eerste naam, die nu hier
natuurlijk dadelijk te binnen schiet, is die van de wijze der wijzen, Socrates.
Alles, wat van hem wordt medegedeeld, wijst op de Sagittarius-mens. Zijn
methode van leren en onderwijzen in de gespreksvorm, zijn mentale werkzaamheid,
zijn volkomen afwezigheid van poseren en zijn bereidwilligheid om met mensen
van allerlei stand om te gaan, zijn strijd tegen onwetendheid van
eigengerechtigdheid, zijn onverschillige houding jegens, zijn tarten van de
publieke opinie, de vrolijke opgewektheid, die hem zo dierbaar deed zijn aan
zijn vrienden, en hem tot een welkome gast maakte, de vreemde
laag-bij-de-grondse vergelijkingen en voorbeelden, die hij gebruikte, en welke
door de fatterige geleerden van zijn tijd als ruw en onbevallig werden
veroordeeld, zijn onverschilligheid omtrent het familieleven en zijn verbazingwekkende
theorieën aangaande het huwelijk en last not least, zijn eigen vergissing bij
het kiezen van een gade - een vreselijke waarschuwing inderdaad! Want deze
grote wijsgeer, een van de wijste mannen, die de aarde ooit heeft aanschouwd,
vroeg aan de logica in plaats van aan de liefde, om hem een vrouw te schenken,
en logica antwoordde, koud en meedogenloos, door hem te geven... Xantippe.
Zonder twijfel was zij, toen hij haar koos, al wat men met rede verlangen kon,
maar vooral die ontastbare dingen, waar het in een huwelijk op aan komt, deugde
ze in het geheel niet. Wie kan zich de onuitsprekelijke minachting voorstellen,
waarmee deze flinke en waarschijnlijk eerzuchtige vrouw neerzag op de lelijke,
met zo weinig waardigheid optredende echtgenoot, die zijn dagen in luiheid
doorbracht, naar het haar moest voorkomen, in ijdel gepraat, dat niets
opbracht, met mannen wier denkbeelden zij niet deelde en vrouwen voor wie zij
geen achting voelde! Zij hield zijn huis toch wel voor hem schoon, maar als zij
daarmee klaar was, leegde zij - of de overlevering moet ons wat voorliegen - de
emmer met vuil water boven zijn hoofd.
Een schoner beeld vertoont ons
de levensgeschiedenis van een andere zoon van Jupiter, de dichter en wijsgeer
Robert Browning, wiens werken de goede zowel als de minder goede eigenschappen
van de Sagittarius-stijl laten zien, namelijk buitengewone kracht en
levendigheid verbonden met laag-bij-de-grondse ruwheid en gebrek aan afwerking.
Hij voelde zich tot zijn vrouw het eerst aangetrokken op het mentale gebied,
namelijk door haar boeken en daar de temperamenten bleken te harmoniëren, vroeg
hij haar ten huwelijk, nadat hij haar slechts eenmaal gesproken had. Wellicht
zou ook alleen een Sagittarius-mens zo’n liefdesaangelegenheid tot een goed
einde hebben kunnen brengen, want in dit geval had de bruidegom vitaliteit voor
twee nodig. Elisabeth Barreth was namelijk niet alleen enige jaren ouder, maar
ook nog invalide en bedlegerig, dus kon men “redelijkerwijs” niet verwachten,
dat zij een ideale huisvrouw zou zijn. Toch ten spijt van alle logica en
ondanks al de onvermijdelijke nadelen zoals ongenoegen met haar vader en de
verbazing van alle vrienden, maakten de twee dichterlijke naturen dit
“gekkenhuwelijk” tot een schitterend succes en leefden tezamen een heerlijk
gedicht dan een van hen ooit geschreven heeft.
De dichter Shelley werd
geboren met Sagittarius in rijzende, ongewijzigd door een planeet (zijn
beheersende planeet Jupiter staat sextiel tot zijn rijzende graad, in
conjunctie met Mars in het huis van godsdienst, wet en wijsbegeerte) en geeft
ons een opmerkelijk voorbeeld van de wijze, waarop deze “weldadige” invloed een
mens kan tegenhouden, als zijn neigingen overdreven worden. Shelley had zo
weinig gevoel voor familiebanden, dat hij zijn schoolmakkers placht te
vermaken, en te verschrikken tevens, door vervloekingen te uiten jegens zijn
eigen vader en zo weinig begrip van hetgeen de gewone Engelsman onder huwelijk
verstaat, dat hij zijn vrouw, die hij had verlaten, uitnodigde hem en het meisje,
dat hij geschaakt had, op een buitenlandse reis te vergezellen.
Een zeer sterke Leo-invloed
verzachtte de ruwheden in vele van zijn verzen, maar er zijn toch nog heel wat
duistere en onregelmatige gedeelten in aan te wijzen. Zijn houding van besliste
tegenstand, wat betrof de bestaande orde van zaken, zowel als zijn scepticisme,
wat de leer en het dogma aanging, zijn zeer kenmerkend voor dit type, indien
eenzijdig ontwikkeld. Met zijn werkzaam en levendig verstand wil hij alles
bestrijden en beredeneren en ondanks zijn belangstellende persoonlijkheid,
wonderbare gaven en vele bewonderenswaardige eigenschappen, was hij in de
huiselijke kring aller vermoeiendst, zowel als knaap als na zijn huwelijk.
In de fysieke openbaring geeft
Sagittarius meestal een welgevormd hoofd, een breed voorhoofd, een flink en
open gelaat, vlugge bewegingen en een neiging tot krachtige gebaren, die veel
uitdrukken, maar soms verre van bevallig zijn. De ogen zijn meestal blauw of
grijs, helder en scherp opmerkend, vaak van het soort dat schittert en danst
van de pret. De wenkbrauwen zijn scherp getekend, de neus is gewoonlijk
welgevormd, maar bij de minder ontwikkelden, soms onbeduidend. Het haar is
traditioneel kastanje bruin, maar schrijfster heeft in Schotland alle verschillende
tinten gezien, van diep donker bruin tot zonnig blond. De vrouwen hebben
meestal zeer veel haar, maar het valt reeds vroeg uit en vele
Sagittarius-mannen zijn kaalhoofdig. Het ideale Jupiter-model ziet men in het
grootste marmeren standbeeld in het Vaticaan, en het minst fraaie type in de
kop van Socrates. Shelley had een wipneus en hem ontbrak de zelfbeheersing en
de waardigheid die het kenmerk is van de evenwichtige leden van dit type, en
welke verhindert dat hun originaliteit ontaardt in excentriek doen. Velen zijn
klein van gestalte, breed geschouderd en worden zeer gezet in de ouderdom, maar
anderen zijn lang en atletisch, enigszins bevelend in hun optreden, hoewel veel
te goedmoedig om schrikwekkend te zijn, behalve soms voor boosdoeners. Evenals met
de meeste tekens het geval is, zijn degenen, die zich nog in het
aanvangsstadium bevinden, gemakkelijker te herkennen dan hun oudere broeders,
hoewel de goed geaccentueerde typen, zelfs wanneer zij gevorderd zijn in
evolutie, zich duidelijk tonen.
Gewoonlijk zijn zij uiterst
rusteloos, zij kunnen onmogelijk stilzitten of vijf minuten achtereen in
dezelfde houding blijven, zelfs wanneer zij in het openbaar spreken. Doordat
zij alle conventie in de wind slaan en opgewekt zelfvertrouwen bezitten, en bij
iedere gelegenheid gereed staan om voor het front te komen, worden zij steeds
opgemerkt, waar zij zich ook mogen bevinden, hoewel zij soms worden
tegengehouden door een moeilijkheid die, voor zover schrijfster weet, nog niet
door andere bestudeerders is geboekstaafd, namelijk een moeilijkheid in het
spreken, die varieert van een lichte aarzeling tot een zeer lastig stamelen.
Leo-mensen hebben soms het gevoel of hun tong is gebonden en de Taurus is
geneigd om lijmerig te spreken, maar de Sagittarius heeft meer hinder van dit
gebrek dan anderen, want gewoonlijk is hij veel meer belast met gedachten, die
hij zo graag wil uiten en weet vaak een massa grappige verhalen, die hij zeer
goed zou kunnen vertellen, als die verraderlijke en oproerige tong hem maar
niet in de weg zat. In sommige gevallen geeft de lichte aarzeling, wanneer het
stotteren overwonnen is, iets pikant aan hun anekdoten. Een groot aantal van de
voorbeelden van dit type lijden aan zenuwachtige trekken en knippen met de
oogleden. Sommige van hun meest karakteristieke bewegingen doen denken aan die
van een schichtig paard. Andere bestudeerders verklaren, dat velen wat het
gelaat betreft, op paarden lijken, maar schrijfster heeft bij haar voorbeelden
geen gelijkenis met dieren opgemerkt, behalve bij de meer strijdlustigen in de
oren, die vaak lijken op die van een olifant: zoals een Amerikaans humorist
zei, hij vond dat zijn oren heel gemakkelijk waren als hij buiten kampeerde,
want dan kon hij op het ene slapen en zich met het andere toedekken.
Shakespeare geeft ons
voorbeelden van Sagittarius op alle trappen van ontwikkeling, onder andere de
prachtige karakters van Benedick en Rosalinde. Eerstgenoemde praat altijd maar
door, hoewel niemand op het let en de laatste zegt zelf: “Wanneer ik denk, moet
ik spreken”. Benedicks tirades tegen het huwelijk zijn vooral karakteristiek,
en de lijst van deugden en bevalligheden, die hij eist van een vrouw, is
telkens herhaald door zijn broeders in Sagittarius, waarvan de meesten zich
evenwel met een minder volmaakt wezen moesten tevreden stellen.
De karakteristieke
eigenschappen van Sagittarius in Rosalinde, zijn haar opgewektheid en
speelsheid, de openhartigheid waarmee zij tot haar vertrouwelinge over haar
liefde tot Orlando spreekt, terwijl zij die tot het laatste ogenblik voor hem
verbergt en zich onverschillig voordoet.
De Sagittarius, de
Boogschutter, heeft zoveel verschillende pijlen op zijn boog, dat men er niet
licht op zal kunnen bogen, deze Paard-mens van haver tot klaver, van haver tot
gort te kennen, want het is niet gemakkelijk wijs uit hem te worden.
Sagittarius is een dubbel
teken en wordt afgebeeld als een Centaur, half mens, half paard, met pijl en
boog in de hand. De beheerser van Sagittarius is Jupiter, “de planeet van geluk
en zegen: Vader Zeus, Diupiter, de oppergod van Grieken en Romeinen, Indra, de
god van de Ether van de Indiërs, de Hemelse Vader, dat is het Hoger Zelf van de
Christenen.
Dit alles doelt er
onmiddellijk op, dat de pijlen, Sagittae, van den Boogschutter onmogelijk
zoveel kwaad kunnen doen als de angel van de schorpioen. Zijn gebreken zijn,
evenals Libra, in hoofdzaak zijn overdreven deugden. Vrijheid, blijheid is zijn
leuze in denken, spreken en handelen. Zijn teugelloosheid, zijn bandeloosheid,
zijn breidelloosheid, zijn ontoombaarheid, zijn ontembaarheid is dan ook zijn
grootste fout, leidt vaak tot opstandigheid, tot oproerigheid. De Boogschutter,
die graag raak schiet, is zelf zeer lichtgeraakt. Bij de minste op- of
aanmerking zet hij zich op zijn paardje en dan staat hij dadelijk op zijn
achterste poten, slaat achteruit, steigert, stuift op. En als hij eenmaal op
hol slaat, dan draaft hij maar door, is niet tot stand te brengen, totdat hij
met zijn neus (^
beheerst de neus) ergens tegenaan loopt, flink op zijn neus terechtkomt. En wie
zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht.
Want het vuurteken Sagittarius
is vurig en tegenstribbelend en kan teugelloos driftig zijn, eerst trappelen
van ongeduld, dan stampvoeten van drift, dan opstuiven, opvliegen om niets.
Zijn drift is een uiting van overdreven geestdrift. Zo is er, als hij eenmaal
aan het doorslaan is, geen remmen meer. Als hij maar nooit in zijn te grote
geestdrift de paarden achter de wagen spant, ja ten slotte zelfs het Trojaanse
paard binnenhaalt. Doch het verstand komt met de jaren, immers ondervinding is
de beste leermeesteres (9).
Ieder praat naar dat hij verstand heeft. Zo is de middelbare leeftijd altijd de
beste voor hem.
Sagittarius is een beweeglijk
vuurteken, waarom dit type vurig en beweeglijk is, levendig, luidruchtig, vol
durf, rusteloos, ongedurig, want Jupiter (^) kan zijn tijd (Saturnus &) niet afwachten. Zo is hij
vaak aller vermoeiendst voor anderen en zoekt om de haverklap iets anders,
zoekt de Boogschutter telkens nieuwe doelen voor zijn pijlen.
Als eenmaal zijn tong los
komt, is er geen houden meer aan de praatgraag. Hij draagt het hart op de tong
en struikelt dan over zijn eigen woorden. Zijn gedachten, zijn z’n woorden al
weer mijlen ver vooruit gerend: daardoor dwaalt hij telkens van zijn aprepo af.
Zijn eigen voortvarendheid is
dus schuld, dat zijn bedoeling zelden bergrepen wordt, dat het verheven doel,
dat hij steeds voor ogen heeft, aan anderen ontgaat, en hij veel over de tong
gaat, zelf een mikpunt voor lasterpijlen wordt. Daarbij komt nog, dat hij
eigenwijs, neuswijs is en altijd het laatste woord wil hebben en niet luisteren
(&) kan.
Door dit alles komt het
plotseling intuïtief beslist weten van Sagittarius telkens vierkant in botsing
met de bezadigde beredeneerdheid van Virgo of het vage voelen van Piscus (^
G 6
G =).
Ook weet de Paard-mens geen
gelijke tred te houden, altijd moet hij hollen. Daartussen rust de Boogschutter
soms tijden lang op zijn lauweren. Hij overdrijft in alles, moet wel
buitensporig zijn en excentriek, want de pijl, de straal (strâla = straal,
pijl) moet het centrum verlaten en moet een kring om zich beschrijven.
Steeds is hij opgewekt en
hoopvol, optimistisch. Geloof, hoop en liefde zijn z’n drie deugden. “Ende
desespereert niet” is zijn spreuk. Levenslust is het ware leven voor dit
vriendelijke, hartelijke, humane type. En zo hij maar eenmaal de voet in de
stijgbeugel heeft, dan komt hij wel over het paard ook. Ze beloven zichzelf
altijd gouden bergen.
Sagittarius heeft een open
karakter, houdt niet van geheimzinnigheid en draaierij (8). Altijd zal de Paard-man man
en paard noemen, recht op zijn doel afgaan. Mikt de Boogschutter ergens naar,
dan schiet hij raak ook. De ruiter is dol op discusieren, op disputeren, op de
woordenstijl, zoals de middeleeuwse ridder dol op het toernooi. Hij kent het
klappen van de zweep, laat zich niet uit het zadel lichten en verschiet niet
gauw zijn pijlen.
Soms stuurt de Sagittarius te
zeer op de materiele kant aan, dan wordt hij een echt patertje goedleven, dik
en vet, dol op een warme stal. Dan heeft hij honger als een paard en is niet
van de blauwe knoop (^).
“De Schuttersmaaltijden,” of de “Banketruiters van 1787" duiden dat
voldoende aan.
De jonge Sagittarius, jong
veulentje, is heel aardig, maar niet gemakkelijk te temmen, want ze zijn heel
dartel en speels, als een veulen in de wei, en erg uitgelaten en luidruchtig.
Ze laten zich niet om de tuin leiden, niet op de kop zitten, zijn daarvoor veel
te intuïtief en ruiken dadelijk lont. Nooit zullen ze de nek buigen, krommen
voor het juk, eerder zich gedragen of ze de kolder in de kop hebben. Doch weet
men zo’n hitje te vangen, dan luistert het met gespannen aandacht, en dan
blijkt dat hij zijn weetje wel weet.
Deze kleine Apostelen
(kinderen) zijn overgevoelig, zeer “empfindlich” en daardoor lichtgeraakt en
prikkelbaar, maar hoogst dankbaar voor elke liefkozing. Net als de paardjes
worden ze graag gestreeld en krijgen ze graag een klontje, houden heel veel van
zoetigheid, ofschoon ze lang niet alles voor zoete koek opnemen. Ook zijn ze
dol op dieren en op andere kinderen, en trekken heus hun neus niet op voor
ongelukkige en misdeelde stakkers, want ze bezitten de grote waarheidszin door
hun contact met de hogere werelden (9), intuïtief het vermogen de
ziel door het lichaam heen te zien, het ware van het valse te onderscheiden.
Wat ze niet weten, vragen ze.
Immers door vragen wordt met wijs, dit begrijpt zo’n kleine wijsneus al. Omdat
Sagittarius het hogere mentaal gebied, dat is de oorzakelijke wereld, beheerst,
zoekt elk zo’n type al vroeg naar de oorzaken, naar het “waarom” van alles.
Geen kind vraagt dan ook zo vaak “waarom” als het Boogschuttertje. Maar daarom
heeft hij ook later zoveel verscheidene pezen op zijn boog, zoveel pijlen in
zijn koker en herkent men aanstonds wat uit zijn koker komt. Als men met zo’n
obstinaat Paardje maar redeneert en niet te veel laat merken, dat men hem op de
teugel rijdt en aan de tand voelt, laat hij zich met een zacht lijntje aan de
toom leiden, behoeft men heus de zweep er niet over te leggen.
Want hij is vroeg voor reden (9) vatbaar. En door de sterke
gedachtenkracht, die hij onbewust uitzendt, gaat zelden iets wat hij verlangt
zijn neus voorbij. De Goede Spaanse Sint rijdt voor hem, wat hij zich maar
wenst. Ook heeft de Sagittarius-kleine een ongeschokt vertrouwen, dat onze
Lieve Heertje zijn gebedje altijd verhoort.
Maar al flapt Sagittarius er
gauw wat uit, waardoor hij zijn neus wel een voorbij praat, zo weet hij toch
best, wat hij zeggen en zwijgen moet en zal hij aan hem toevertrouwde geheimen
nooit derden aan de neus hangen.
Wanneer Amor’s pijlen de
Boogschutter raken, dan is het te hopen, dat de wederhelft de humanitaire mens
bij uitnemendheid zal zijn, de Aquarius, Waterman, want die beiden zullen
tezamen het beste tweespan vormen, daar de Boogschutter een doel moet hebben en
Aquarius is het levensdoel. Is dit onverhoopt niet het geval en raakt het
spannetje op gespannen voet, zo kan het er spannen, want hij kan geen
disharmonie verdragen. Getergd kan hij een “Blauwbaard” worden, of als hij zijn
paspoort van zijn vrouw krijgt, slaat hij aan de boemel. Een Sagittarius-vrouw
zal in haar drift geen woord-pijlen verspillen, doch de schuldige zijn haver
geven, een neusjebloed slaan of hem afrossen.
Door hun overvloed van
vitaliteit, van hen uitstralend als opgewektheid, is hun gestel krachtig en hun
herstellingsvermogen groot. Doch wordt het verterend vuur inwendig te
verslindend, dan bestaat er gevaar voor tering, vooral longtering. Ook
chronische bronchitis en reumatiek zijn Sagittarius kwalen. En door hun te
vlugge bewegingen lopen ze nogal eens kwetsuren op. Maar hij heeft een
“ausdauer” als een paard, kan werken en behoeft nooit aansporing, waardoor zijn
krachten vaak misbruikt worden.
Hij mag zich echter niet
overspannen door zich te hoog op te zwepen, want de spankracht van de
Boogschutter is wel groot, maar hij moet de boog toch niet al te sterk spannen
en daardoor zijn gezondheid knauwen. Ze zijn zo elektrisch geladen door de
bliksem, die Jupiter in de hand houdt, dat ze soms hun kracht niet meester
zijn, waarvan onbesuisde krachtverspilling het gevolg is. Daarom is ontspanning
voor hen hoognodig, in de vorm van sport. Zelfs op vergevorderde leeftijd doet
hij nog graag mee, immers hij hoort nog graag het klappen van de zweep!
De Sagittarius zal te eniger
tijd gaan reizen en trekken; in den vreemde zijn heil zoeken en relaties
aanknopen. Doch wie naar een ander land wil gaan, moet eerst de taal des volks
verstaan. Daarom is hij gewoonlijk sterk polyglot - gebruikt hij veel uitheemse
termen - en ook kosmopoliet. Hij is heel onderhoudend en veelzijdig, heeft
altijd meer dan één pijl op zijn boog. Ook doet hij graag aan politiek. Altijd
wil hij iemand op het paard helpen, maar als dit ontaardt, dan wil hij zijn
neus teveel in andermans zaken steken, wil hij alles afneuzen, terwijl zijn
hulp dan nog dikwijls een wassen neus blijkt te zijn. Maar hij bedoelt het goed
en ook kan men nooit zeggen, dat hij geen knip voor de neus waard is. Daarvoor
heeft hij een veel te goede speurneus. Hij móet vooruit komen, want hij bezit
de bloem van alle deugden.
Jupiter heet als planeet “het
grote geluk”, evenals een hoefijzer geluk aanbrengt, net zoals het staartnummer
9, een der mystieke getallen, dat is 3 x 3. Het gelukskind onder dit goed
gesternte geboren, valt dan ook altijd en overal met zijn neus in de boter. Het
moet vooruit komen in de wereld. Geven is zaliger dan te ontvangen voor deze
mensen. Ze zijn met weinig tevreden: men moet een gegeven paard niet in de bek kijken.
Ze zijn erg impulsief. Daarom kunnen ze redelijkerwijze niet alleen zijn;
trekken ze, evenals de Leo-mensen, een kring om zich heen.
Aan het werk kent men de
meester (9)
en Sagittarius geeft meesterschap in alles, wat hij onderneemt. De Boogschutter
kan rijden en omzien. Hij is in waarheid het voorbeeld voor anderen. En men
weet het, leerlingen wekken, voorbeelden strekken. Zijn leerlingen, die hij aan
een zoete toom leidt, houdt hij goed in het oog, want het oog van de meester
maakt het paard vet.
Gewoonlijk is de
Sagittarius-mens hoogdravend, leeft hij steeds in hogere sferen, in de
gedachtewereld, waardoor hij wel eens de verstrooide (^) geleerde (9) is. Hij is de denker, de
wijsgeer, de wetenschapsman, voor wie kennis is macht. Studeren is zijn lust en
zijn leven. Toch is hij als student een echte boemel-student, een fuifnummer,
de ziel van elke kroeg-jool, voor de oudeheer een duur paardje op stal, maar
geen college-hengst, al is hij natuurlijk dol op studenten-haver. Alleen maar
even vlak voor het examen, gaat hij aan het hengsten, aan het jakkeren. En toch
zal hij zelden op zijn examen rijden. Bij studenten en proffen heeft hij een
wit voetje, ja soms zelfs wordt hij wat te veel opgehemeld, over het paardje
getild. Ook de vrouwelijke student zal niet licht een blauwkous worden.
Daarvoor is zij een veel te joviale meid. Want Sagittarius heeft, als Scorpio,
een sterk gevoel voor humor. Maar is Scorpio-humor galgenhumor, zo is
Sagittarius-humor bonhomie.
Alle vakken van het hoger
denken trekken de onderzoekingslust van de hoger ontwikkelde Sagittarius-mens
aan: wetenschap, godsdienst, wijsbegeerte, theosofie, astrologie, kunst. Hij is
sensitief en intuïtief en bezit een hoge mate van mentale helderziendheid, wel
te onderscheiden van astrale helderziendheid (deze doet beelden zien, geen
denkbeelden). Hij is de ziener, niet de geestenziener, wiens zienersoog de
toekomst doorboort, wiens taal orakeltaal is. Soms ook is Sagittarius
helderruikend.
Daar hij in de wereld der
noumema leeft, is hij zeer waarheidlievend, haat hij leugen en bedrog en brengt
hij dan ook steeds de waarheid aan het licht. Al is de leugen nog zo snel de
waarheid (6)
achterhaalt hem wel (9).
Al ligt de leugen in het graf, al wat haar drukt, het moet eraf. De
Sagittarius-mens is dan ook een nachtmerrie voor het lagere Scorpio-type.
Meedogenloos zal hij ook pijlen afschieten of zijn banbliksem slingeren naar de
onwetendheid en bekrompenheid van de lagere Saturnus-mens (^ tegenover &); deze zo overdonderen met
zijn doeltreffende opmerkingen, dat hij zich tot het “loop naar de weerlicht”
niet tweemaal laat zeggen. Want de Dondergod, wiens donder en bliksem door
Vulcanus (6
☐ 9) gesmeed wordt, kan
weerlichten, donderen en bliksemen. Vooral als zo’n vuurmens gloeit van heilige
verontwaardiging, inwendig kookt en bruist, moet hij zo nu en dan eens stoom
loslaten, om niet door eigen opgehoopte kracht uit elkaar te slaan. Zo’n
onweersbui komt gewoonlijk als een donderslag uit de heldere hemel, waardoor
men er bij staat te kijken of men het in Keulen hoort donderen. Maar gelukkig
drijft zo’n bui weer gauw over. Jupiter, Fulgur, Jupiter Tonans, Jupiter
Pluvius wordt dan weer Jupiter Stator, die de strijd tot staan brengt. Doch
post nobila jubila. Waarheid bovenal! “Satyan Na’sti paro dharmah” is dus de
kernspreuk van de Sagittarius-mens. Hij is dan ook, hoewel zeer godsdienstig,
zelden dogmatisch (&),
eerder sceptisch. Hij is de ware vrijdenker, eigenlijk altijd een aarts-ketter.
Want du choc des opinions jaullit la vérité. Edoch, ook de taal heeft
haar humor. De naam “ketters” is afgeleid van de middeleeuwse sekte der
“Cathari”, dat is de “Reinen”, zodat deze tenslotte toch het meest de waarheid
nabij komen!
Daarom houdt de leer van
oorzaak (9)
en gevolg (^)
Sagittarius-mensen steeds bezig; zoeken zij steeds naar het oorzakelijk verband
der dingen en zien zij beter dan wie ook, dat kleine oorzaken hebben soms grote
gevolgen. Maar de ideaal-mens van dit type blijft idealist, idealiseert alles,
is altijd in de 7e hemel, want de wereld der reine idee is zijn geestelijk
tehuis.
Zo is Sagittarius ook de
wijsgeer en de profeet, die komende gebeurtenissen voorspelt uit de
gevolgtrekkingen, die hij uit de oorzaken kan afleiden. Het noumenon is toch
het voorbeeld van het phenomenon. Natuurlijk zijn er onder dit type ook wel
eens valse profeten, profeten die brood eten, maar gewoonlijk is toch de reuk
van heiligheid, waarin hij staat gemotiveerd, verkondigt hij met recht, dat er
maar “één God en Mohammed is zijn profeet” is, al behoeft men daarom nog niet te
zweren bij de baard van de profeet. Helaas, geen profeet is geëerd in zijn
eigen land, geen sant verheven in zijn land. En daarom wordt hij in zijn eigen
kring ook nooit begrepen en gewaardeerd, vooral ook, omdat hij met grote
openhartigheid een ieder zal roskammen, de waarheid in het gezicht zal zeggen.
Maar de waarheid wil niet gezegd worden, zelfs al geschiedt dit met de beste
bedoelingen: ondank is ‘s-werelds loon en wie de haver verdient, die krijgt ze
niet. Maar daarom ook al niet getreurd! Sagittarius verwacht geen “dank je
wel”, hij betracht het goede om der wille van het goede zelf. En hij moet
daarvan getuigen, hij is een geboren propagandist: al wil hij niemand zijn
mening opdringen, zijn woorden slaan in als Jupiter’s bliksem. Hij moet van de
daken prediken, al is het dan maar als dikke dominee!
Sagittarius is dus de
prediker, zijn pijl 9
is een wegwijzer voor allen. En al voelt hij zelfs als meester in de hoogste
zin, nog het “baas boven baas”, met andere woorden erkent hij steeds een nog
hogere Meester boven zich, een Bovenmeester, wiens leringen hij verkondigen
moet, zo moet hij toch, wanneer de profetenmantel op hem valt, de “Blijde
Boodschap” in zijn eigen woorden overbrengen, vrijwillig, niet gedwongen. Want
de onwillige bode is een half profeet. Maar uit eigen vrije wil in dienst van
de Meester is hij de ware discipel, de ware Apostel, leerling van zijn Meester,
Meester van zijn leerlingen! De schakelketen! Zo is Mercurius de Boodschapper
van Jupiter (3 K
9), de oppergod, die toch boven
zich weer het Fatum heeft, de wet van karma.
Het hoger mentaal gebied (9) is ook het gebied, waar de
Leerling zijn Meester zal ontmoeten, waar de Meester zelf verblijf houdt. Het
is het gebied van de Openbaring voor de gewone mens, voor wie wat daar boven
ligt niet openbaring is. Tot hem, die zijn bewustzijn tot zo hoog kan opvoeren,
begint “het Boek van de Openbaring” te spreken, voor hem beginnen de Paarden
uit de Openbaring te leven. En is het tot de Sagittarius-straal behorende Ego
eenmaal dan zelf, na herhaalde moeitevolle reizen door het leven, na leven tot
Meester opgestegen, dan zal hij ook zijn openbaringen geven, zijn orakeltaal
verkondigen (het Orakel van Jupiter), eeuwen na eeuwen, totdat eindelijk de
laatste kalki-Awâtaras, de “Witte Paard-Awâtaras” zal neerdalen, “Wishnoe zal
verschijnen, gezeten op een melkwit ros”, de verwachte “Getrouwe en
Waarachtige” op het “Witte Paard” uit de Openbaring.
© Margerey Jade

Geen opmerkingen:
Een reactie posten